Blog Selamat Tinggal

16 December 2011

18 Pandai Memasak Juga Sunnah

klik tuk besarkan

Salam wbt. 

Umum diketahui Saidatina Khadijah r.a. pandai memasak dan menguruskan suaminya, Rasulullah SAW. Begitu juga Saidatina Aisyah r.a. Jadi, dengan kata lain, jika nak jadi wanita yang solehah, memasak itu perlu tahu samada asas atau expert dalam menguruskan rumahtangga. Namun dicatatkan juga dalam sirah, Nabi SAW adalah seorang suami yang suka menolong isteri-isterinya memasak di dapur. Jika Nabi SAW tidak pandai memasak, mustahil Nabi SAW mampu membantu isterinya. Nabi SAW biasa hidup berdikari tanpa ibu dan ayah. Mustahil Nabi SAW menyusahkan orang lain dengan pekertinya yang mulia. Jadi, tidak mustahil Nabi SAW pandai memasak. Secara logiknya begitulah. 

Rasulullah SAW juga manusia biasa, namun bukan suami biasa.

Amrah meriwayatkan bahawa seseorang bertanya kepada Aisyah, "Apakah yang dilakukan Rasulullah saw di dalam rumah?" Aisyah menjawab, maksudnya: "Rasulullah saw adalah manusia biasa; beliau merendam pakaian, memerah susu domba, dan melayani dirinya sendiri." (HR Tirmizi, Bukhari, dan Ahmad)

Kalau ada pakaian yang koyak, Rasulullah SAW menampalnya sendiri tanpa perlu menyuruh isterinya. Baginda juga memerah susu kambing untuk keperluan keluarga mahupun untuk dijual. Setiap kali pulang ke rumah, bila dilihat tiada makanan yang sudah siap dimasak untuk dimakan, sambil tersenyum Baginda menyingsing lengan bajunya untuk membantu isterinya di dapur. Saidatina 'Aisyah r.a. menceritakan: "Kalau Nabi SAW berada di rumah, Baginda selalu membantu urusan rumahtangga. Jika mendengar azan, Baginda cepat-cepat berangkat ke masjid, dan cepat-cepat pulang kembali sesudah selesai sembahyang."

Pernah Baginda pulang pada waktu pagi. Baginda amat lapar waktu itu. Tetapi dilihatnya tiada apa pun yang ada untuk sarapan. Yang mentah pun tidak ada kerana 'Aisyah belum ke pasar. Maka Nabi bertanya, "Belum ada sarapan ya Khumaira?" (Khumaira adalah panggilan mesra Aisyah yang bererti kemerah-merahan) Aisyah menjawab dengan agak serba salah, "Belum ada apa-apa, wahai Rasulullah." Rasulullah SAW lantas berkata, "Kalau begitu aku puasa saja hari ini." Tanpa sedikit tergambar rasa kesal di wajahnya. Itu Rasulullah SAW. Kalau kita, tentu dah hangin atau hilang sabar, mengeluh-ngeluh, bercakap tentang duit dan macam-macam lagi.

Bahan-bahan dapur Rasulullah SAW.

Tapi, bahan-bahan di dapur Rasulullah SAW tidak se'mewah' bahan-bahan masakan seperti di dapur kita. Aisyah r.a. meriwayatkan bahawa di rumah Rasulullah SAW pernah tidak dinyalakan api untuk memasak makanan selama tiga bulan. Kemudian, hingga wafat Rasulullah SAW tidak pernah kenyang memakan roti dan minyak dua kali dalam sehari. Manakala makanan-makanan asasi rumahtangga Rasulullah SAW, Aisyah r.a. mengatakan, "Dua bahan makanan, iaitu air dan kurma, di samping ada seorang tetangga Rasulullah dari kaum Ansar yang memiliki binatang perahan. Mereka selalu memberi susu dan kami meminumnya."

Moral:

Belajarlah memasak samada lelaki dan perempuan jika nak kekalkan kebahagiaan rumahtangga atau untuk menimbulkan kasih mesra antara suami isteri. Jika tak pandai masak pun, tolong-tolonglah isteri masak. Tolong angkat periuk ke kuali ke, basuh pinggan mangkuk ke. Sebab itu semua sunnah. Buat yang sunnah dapat pahala. Pahala dapat, kasih bertambah. Untung berganda-ganda.

20 Muharram 1433 H,
Rusydee Artz,
Selamat Tinggal,
Wassalam.


18 comments:

  1. BEST NYE kalo dapat suami cam tu :D

    ReplyDelete
  2. na'am yaa akhi rusydee. x kira laki atau wanita, semuanya kena tahu memasak. yg suami mungkin agak sukar utk mncari pmpuan lain n suami akan lebih sygkan isterinya. lebih bruntung jikalau si suami slalu mmbntu isteri di dapur. this way akan wujudkan kemesraan yg lebih dlm rumah tngga.

    ReplyDelete
  3. semakin semangat la memasak lepas ni, hihi :)

    ReplyDelete
  4. bahagianya akalau dapat suami pandai masak..penat balik keje.makanan dah kat atas meja.

    ReplyDelete
  5. dua2 kene saling memberi dan menerima.. insyaAllah bahagia dunia akhirat ... :)

    ReplyDelete
  6. setuju :)
    menolong isteri memsak dapat mengeratkan silaturahim

    ReplyDelete
  7. Bismillah..
    Alhamdulillah, dikurniakan parent yg pandai masak dgn sedap tak kira ayah/mak.. Kalau mak pandai masak masakan tradisional, kalau ayah pula pandai masak masakan ala-ala western gitu=) Dah lama kot xrasa masakan ayah..

    Nice entri anyway~

    ReplyDelete
  8. Amat berguna bila isteri tiada di rumah atau dalam pantang. Takde la 2 bulan kena makan kedai mamak bila isteri berpantang. Isteri & anak - anak pun suka makan air tangan suami sendiri. Tp realitinya hanya pernah merasa maggi masakan suami je.. ;)
    ---------

    ReplyDelete
  9. Nabi Muhammad adalah idola terbaik (; Sy reti masak maggi je. Hmmm, kena belajar memasak ni.

    ReplyDelete
  10. sebagai wanita...kita harus reti memasak .

    ReplyDelete
  11. salam... sy nak share picture ye...

    ReplyDelete
  12. ala. cmne ni sy tak reti masak. tapi teringin nak masak

    ReplyDelete
  13. wah.. saya dapat sesuatu yang baru hari.. thanks Rusydee Artz atas perkongsian ilmu tersebut.. :)

    ReplyDelete
  14. Memasak tu simple n mudah je...sape xpandai rugi...terutama lelaki...kalau masak pun xpandai,mmg xpandai berdikari...kikikiki

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...