Blog Selamat Tinggal

17 December 2014

27 Cerpen: Aku Tak Lawa



Cerpen: Aku Tak Lawa
Karya Original : Muhammad Rusydi ( Rusydee Artz )



“Kalau kau tak suka aku, tak mengapa. Ingat aku buruk sangat ke nak dapat lelaki yang jauh lebih baik dan handsome daripada kau?!”

Jerit Natasya sehingga mengakibatkan semua orang di cafe berpaling ke arahnya. Tudung yang ditiup angin dipegang kuat agar auratnya tidak terdedah, seperti terdedahnya perangai buruk lelaki dihadapannya.

Dia melangkah laju keluar dari cafรฉ. Don’t worry. Duit makan dan minum tadi dah letak siap-siap atas meja. Kalau tak cukup, tambah sendirilah. Kata gaji banyak sangat.

Manalah gadis tu tak bengang. Dari awal pagi lagi dia dah bersiap, ambil cuti bagai. Bila sampai saja, kena kutuk semahunya oleh lelaki tu. Memanglah lelaki tu kacak bergaya, tapi perlu ke dia nak kritik dari atas sampai bawah penampilannya?

“Awak nampak lain. Dalam Instagram, cerah. Dekat luar ni, sebaliknya pula. Maaflah, saya jumpa awak ni sengaja nak tahu awak ni macam mana orangnya. Kalau dalam alam maya pun dah tak jujur, di realiti lagilah kan? Saya tak suka orang yang fake.”

Itulah kata-kata yang telah mengundang kemarahan dirinya. Siapa tak pernah edit gambar? Siapa yang tak pernah cerahkan tona warna kulit di media sosial? Cuba cakap, siapa? Siapa yang betul-betul tulen ada di alam maya? Bukankah semuanya memang menipu sesama sendiri. Tak perlulah sampai nak nilai orang begitu dan begini. Ingat diri tu suci sangat?

Masuk dalam kereta Viva kepunyaannya. Bayar tak habis lagi. Baru tiga tahun beli. Ada lagi baki enam tahun loan. Itulah jasa dari kerja di stesen minyak. Awal-awal dulu, kerja jurupam. Tapi, kerja itu dah dimansuhkan. Jadi, kerjanya sekarang menyeluruh. Kadang-kadang jaga kaunter, kadang-kadang bersihkan kawasan stesen minyak. Kadang-kadang, jurupam kereta orang-orang tua yang tak larat nak isi sendiri. Kadang-kadang, tolong bersihkan cermin kereta pelanggan. Tak ramai pun pekerja di stesen tu, adalah dalam empat, lima orang termasuk tiga Nepal. Warga asing tu kerjanya cuci tandas dan jurupam. Tapi, tak selalu pun. Kerja tak banyak, cuma kena banyak berdiri. Pendapatan sebulan kalau rajin termasuk overtime, bolehlah dalam RM1200.

Natijahnya, kulitnya semakin hari semakin gelap. Entahlah kerana kesan dari wap petrol atau terkena bahang mentari. Dia tak pasti. Yang pasti, dia dengan pekerja Nepal tu dah tak ada beza. Sampai pekerja asing tu pun tak berminat dengannya. Minat dengan pelanggan yang berkulit putih. Ingatkan Nepal ni pilih yang sama warna, rupanya sama saja dengan lelaki lain. Asal dahi licin, nak. Asal cun, nak ngurat. Padahal lidah berbelit-belit nak cakap Melayu. Beza sikit saja dengan lelaki Melayu mereka ni. Lelaki Melayu malas pergi solat hatta solat Jumaat. Tapi, mereka ni rajin ke surau. Yang itu bolehlah dipuji. Dari segi yang lain, sama hampeh.

“Eh, kata cuti hari ni?”

Membernya di kaunter hairan.

“Tak jadi. Sebab hari ni diramalkan gempa bumi akan berlaku tiba-tiba. Sebab tu, aku masuk kerja balik supaya gaji aku sempat diselamatkan. Koh koh koh.”

Natasya gelak terbatuk-batuk sendiri. Sebenarnya, dia terpengaruh dengan cara gelak ‘abang bikai’ di Facebook. Mamat tu memang bangang, poyo lagi tak guna. Tapi, zuhud orangnya. Natasya menyarung vest company. Malas pula dia nak tukar tudung shawl yang dia dah belajar lilit sepanjang malam tadi di Youtube. Sia-sia saja.

Seketika, masuk sebuah lori sampah ke stesen.

“Isi penuh. Macam biasa, bayaran pun macam biasa masuk akaun majlis bandaran.”

Pemandu lori sampah itu ke kaunter dan turunkan cop dan tandatangan. Prosedur biasa. Natasya terus ke lori sampah, buka penutup dan tekan nozzle. Tunggu sampai penuh.

“Lawa-lawa hari ini, dari mana ni? Nak pergi kenduri ke?”

Pemandu lori yang dalam lingkungan 27 atau 28 tahun itu menyapa. Memang dia macam tu.

“Kenapa, tak boleh ke saya pakai macam ni? Kena pakai tudung warna sama macam warna signboard stesen ke apa?”

Tinggi sedikit nadanya. Pemandu itu senyum. Membetulkan topi di kepalanya.

“Amboih marahnya dia. Janganlah, orang tanya je pun. Marah-marah nanti, kahwin dengan abang habislah. Mula-mula benci, lama-lama sayang. Bukan abang cakap tahu, orang-orang tua yang cakap. He he.”

Natasya mata ke atas. Meluat.

“Dah. Buat sendirilah benda ni.”

Terus gadis itu berlalu dari situ meninggalkan abang driver tercengang-cengang sendirian. Jejaka itu fikir, mungkin moodnya tak begitu baik hari itu. Biasanya, gadis itu tak kisah dia nak melawak atau berseloroh.

***

Malam minggu. Natasya tak kerja malam itu. Dia dah kerja sepanjang siang tadi. Malam boleh rehat. Kawannya call, ajak keluar. Suruh pakai baju kurung pula tu.

“Nak pergi mana?”

“Nak pergi majlis cinta Rasul.”

“Tak naklah. Aku penat.”

“Jomlah. Aku nak tengok jubah-jubah yang jual di situ je pun. Shawl pun banyak. Murah-murah, beb.”

Shawl? Okay. Natasya terus setuju. Dia memang sedang berjinak-jinak dengan shawl halfmoon. Nampak kena dengan mukanya. Excited.

Tak sampai setengah jam, dah sampai. Lepas Isyak, semua orang sedang berselawat ramai-ramai. Dua gadis itu pula sibuk mencuci mata di gerai pakaian. Rambang mata. Kalau dah namanya perempuan.

Penat round merata gerai, mereka duduk seketika sambil minum-minum.

Telinga Natasya cuba menangkap bait-bait kata penceramah yang sedang berucap di majlis itu.

“Sebenarnya, kita semua sedang menipu diri sendiri. Saya menipu, yang hadir ini juga semuanya sedang menipu.”

Majlis gamat seketika. Penceramah itu menyambung kata,

“Sabar dulu. Maksud saya, di bibir kita lafazkan selawat pada Rasulullah s.a.w.. Tapi dalam masa yang sama, kita balik rumah malam ini, kita sambung perilaku yang sama. Kita sambung berbuat dosa. Kita sambung kegiatan maksiat kita.

Mulut kata cintakan Rasulullah s.a.w. tapi perbuatan kita seakan-akan menidakkan dengan keras kata-kata yang terlafaz.

Manis cuma di bibir. Di perbuatan, pahit kelat. Tak seiring, luaran berpakaian busana Muslim dan Muslimah. Tapi, perbuatan kita tidak semenggah pakaian.
Bukankah kita sedang menipu diri sendiri? Andai cinta Nabi s.a.w., cintailah dengan sepenuh hati. Segala sunnahnya kita turuti dan larangannya kita tinggalkan.

Tanya diri sendiri,

‘Di mana aku letakkan cinta pada Nabi dalam hati sendiri?’

Sepatutnya, cinta Allah dan Rasulullah s.a.w. diletakkan dalam sudut yang paling dalam. Cinta pada yang lain-lain hanya diletakkan di lingkaran luar hati yang paling nipis.

Saya berikan contoh.

Awak cintakan seseorang, isteri atau suami. Awak letakkan orang yang awak paling sayang ini di dalam lubuk hati terdalam. Apa akan jadi bila orang yang kita sayang ini berpaling arah, mengkhianati kita? Sudah pasti hati itu hancur lebur. Awak down serta-merta. Sebab lubuk hati itulah akar jiwa. Bila akarnya sudah diracun, seluruhnya akan mati perlahan-lahan. Jiwa awak akan mati. Semangat awak akan mati.

Tapi, bayangkan andai di dalam lubuk hati itu adalah Allah dan Rasulullah s.a.w.? Andai awak kehilangan segala-galanya di dunia sekalipun, jiwa awak tetap utuh, keimanan awak tetap teguh. Kerana awak percaya, Allah dah tetapkan segalanya berhikmah. Ada hadiah di sebalik ujian.

Bila awak percayakan segala kata-kata Rasulullah s.a.w. sepenuh hati pula, awak akan dapati kata-kata Baginda akan membawa kepada ketenangan jiwa menempuh jalan berliku di dunia.

Orang yang betul-betul cintai Nabi, kesabarannya akan berada di tahap tinggi. Sedangkan mereka yang sebaliknya, akan cepat amarah dan salah-menyalahkan.”

Natasya tersentak seketika. Diteropong ke dasar jiwanya sendiri. Serta-merta, air matanya mahu mengalir. Menitis di hadapan kawannya. Kawannya sedikit terkejut.

“Kau dah kenapa?”

Natasya sedikit sebak. Cuba senyum dengan air matanya yang masih mengalir.

“Kata-kata penceramah itu menusuk hati aku ni.”

Kawannya tersenyum sama.

“Dia bukan penceramahlah. Aku kenal orang tu. Dia pengerusi gantian malam ni. Dialah yang tolong pasangkan pentas tu dengan kawan-kawannya.”

“Macam mana kau boleh kenal?”

Kawannya tergelak.

“Dua pupu akulah.”

Natasya mengangguk-angguk. Tak kisahlah siapa. Janji, kata-katanya itu memberi kesan padanya.

***
Semua orang beransur pulang. Majlis dah tamat.

Dua gadis itu pun sama. Tiba-tiba, ada orang seru nama kawan Natasya dari arah belakang.

“Dah nak balik?”

Seorang jejaka berjubah dan berserban datang dekat. Nampak macam macho jugalah. Tak berkelip seketika Natasya perhati. Macam Pencetus Ummah. Kawannya pun perkenalkan, itulah dua pupunya yang berucap seketika tadi.

“Eh, macam kenal saja.”

Natasya berkerut kening.

“Lah, kenapa pula tak kenal. Awak yang marah-marah di stesen minyak hari itu, kan?”

Baru Natasya perasan. Abang pemandu lori sampah rupa-rupanya. Kawan Natasya tergelak sendiri.

“La, dah sama-sama kenal rupanya. Buat letih saja aku kenalkan.”

Abang driver tu tanya spontan dua pupunya,

“Ni kawan kau ni single lagi ke ni?”

Kawan Natasya tu cepat-cepat angguk.

“Single dan tulusly mencari. Hi hi.”

Natasya tersengih-sengih, tersipu-sipu malu sambil mengetuk-ngetuk kepala kawannya. Kawannya mencubit-cubit tarik pipi Natasya. Natasya tarik-tarik hidung kawannya.

Abang driver menggaru-garu serbannya sampai senget.

“Udah-udah, minggu depan abang masuk minang awak. Boleh?”

Natasya tunduk. Senyum sendiri. Ketiga-tiga orang itu senyum. Hajat di hati nak cari shawl halfmoon, dapat benda lain pula. Allah bagi moon terus. Bulan cerah dalam hati Natasya.

Aturan Allah lebih indah dari aturan hati manusia.

***

Nikah sudah selesai.

Dah 6 bulan berlalu.

“Kenapa abang pilih Tasya? Abang ada rupa, kacak pula tu. Rupa Tasya sudahlah hitam legam. Tak lawa pun. Tengok gambar-gambar kahwin semua nampak sangat mekap. Tak berjaya juga cover kehitaman tu. Tak dapat banggakan abang depan famili dan kawan-kawan abang. Kalau upload ke Instagram pun buat malu abang saja. Sebab tu, tak upload langsung pun gambar nikah kita.”

Suaminya itu tersenyum. Sambil duduk di buaian. Isterinya berada di buaian sebelahnya. Mereka sedang berperasan mereka masih kanak-kanak, main buaian di playground.

“Elok juga tak upload. Kurang sikit dosa tayang bini. He he. Rupa tak penting. Yang penting, Tasya jujur. Pandai jaga hati abang. Rajin. Tak malu pun kerja di stesen minyak. Gadis yang ada ijazah, ada kelulusan tinggi, mana ada nak kerja di tempat tu. Tapi, Tasya walaupun ada ijazah, tak memilih kerja.

Tasya pun tak kisah siapa abang. Abang kerja bawa lori sampah saja. Tak ada gadis yang sudi dengan abang. Balik rumah bau badan busuk. Kerja tak ada standard. Tapi, mereka tak tahu, kalau sampah-sampah tidak dibawa ke tempat pelupusan, hari ini sudah pasti semua orang berada dalam persekitaran yang busuk dan berpenyakit.

Sebenarnya, cantik atau tidak seseorang perempuan itu adalah pada pandangan suami dan keluarganya. Tak penting pun pandangan orang lain. Andai suami itu berjaya didik dengan baik, tak cantik pada pandangan orang lain itulah yang akan jadi cantik jelita di dalam Syurga kelak.

Malahan, dialah yang jadi ketua bidadari.

Buat apa cantik depan orang lain, tapi di akhirat dialah yang paling buruk wajahnya. Cantik itu penting. Tetapi, yang lebih penting, siapa yang bertakhta di dasar hatimu yang paling dalam.”

"Orang yang terlalu pentingkan rupa, sehingga tak pentingkan rupa imannya, di Mahsyar kelak, bimbang termasuk dalam kalangan orang-orang yang berjalan dengan mukanya di atas tanah. Boleh bayang tak betapa azabnya jalan dengan muka?"

Natasya tersengih mendengar jawapan suaminya. Walaupun suaminya itu kerjanya macam tu, tak pernah sekalipun dia buat perbandingan dengan suami orang lain yang kerja lagi best gajinya.

Itulah suami yang Allah pilihkan untuknya. Dia percaya, dialah isteri yang Allah pilihkan untuk suaminya. Lengkap-melengkapi. Kurangkan mengeluh, yang lebih penting adalah mensyukuri.

Hidup di dunia ini singkat. Nikmati sambil bersyukur. Makin syukur, makin Allah tambahkan bahagia di hati. Sampai sekarang, dia masih ingat kata-kata penceramah hensem,

“Allah dan Nabi letaknya di hati. Bukan sekadar di bibir.”

Penceramah itu kini suaminya. Koh koh koh.

“Nah, hadiah dari abang. Tudung shawl halfmoon limited edition. Hadiah sebab berjaya. Tahniah.”

Gadis itu happy bukan main lagi. Dia dah berjaya sabar lalui proses transformasi diri. Selepas nikah, suaminya dah jaganya dengan serapi mungkin. Belikan supplements, krim untuk jadi cantik. Sekarang, isterinya itu dah jelita mengalahkan model-model tempatan. Betullah tu, cantik isteri hanya untuk suami.

Suami nak isteri cantik, suamilah yang bertanggungjawab transformasikan. Bila dah ada suamilah sepatutnya lebih terjaga, lebih cantik rupanya sebab ada yang menjaga.

Bukan saja rupa, akhlak dan sikap, iman dan agama, suamilah yang bertanggungjawab pandu ke arah lebih baik. Isteri adalah cerminan suami.

Indah isteri, dari indahnya suami.

Setia isteri, dari setianya suami.

KETINGG! BUKK!

Buaian suaminya tercabut. Kelam-kabut si suami cuba sambungkan balik. Natasya pun terpele’ot.

“Alamak, alamak, tak dapat sambung. Nanti abang bayar kat majlis bandaran je. Hu Hu. Jom kita cabut dengan segera sebelum orang nampak.”

Suami menarik tangan isterinya lari terkedek-kedek. Berdesup lari buat muka Mat Yo tak salah.

Koh koh koh.

27 comments:

  1. Hehe sweet jee :)

    ops, saia pun taknak tergolong dalam golongan 'menipu' sebab tu jarang upload gamab di alam maya.

    Yang betul betul kenal je yang akan kenal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mekasih baca :) Dilarang menipu

      Delete
  2. Anonymous3:05 PM

    Karya Muhammad Rusydi semua best2 :)

    ReplyDelete
  3. Agree with dis quote...
    Suami nak isteri cantik, suamilah yang bertanggungjawab transformasikan. Bila dah ada suamilah sepatutnya lebih terjaga, lebih cantik rupanya sebab ada yang menjaga."

    Saaaangat betul.
    tapi blh ke cari en.suami mcm ni.
    huhuhu...

    ReplyDelete
  4. Anonymous9:44 AM

    Alhamdulillah :) nak cari suami yang baik , kenalah jadi yang baik . Allah mudahkan :)
    jazakallah atas cerpen .

    ReplyDelete
  5. Anonymous3:56 PM

    Assalammualaikum. Best ! Karya bro mmng trkena pda btg hdung sndri. Alhamdulillah ...
    Nk tnye mcm mne nk buat dono je klau brdepan ngn someone yg kta ska dlm diam ?....

    ReplyDelete
  6. kisah yg menarik,semoga dapat dijadikan iktibar dlm khidupan.

    ReplyDelete
  7. acewah bang bikai..best belake cerpen ๐Ÿ˜

    syabas!

    koh koh koh :3

    ReplyDelete
  8. Ok nama sama.. Natasya..Koh koh koh

    ReplyDelete
  9. k0h k0h k0h. .best!

    ReplyDelete
  10. KEren baget ini cerpen :D update terus ya kaka,.. biar banyak penggemar e

    ReplyDelete
  11. Luar biasa sekali kak. Ini cerita benar-benar keren. :D



    Wisata Kuliner Makanan Teknologi Dunia

    ReplyDelete
  12. "Hajat di hati nak cari shawl halfmoon, dapat benda lain pula. Allah bagi moon terus"
    Sweeetnya..๐Ÿ˜˜

    ReplyDelete
  13. sweet sgt citer nih...arghhh..haha

    ReplyDelete
  14. Anonymous11:18 AM

    Hidup di dunia ini singkat. Nikmati sambil bersyukur. Makin syukur, makin Allah tambahkan bahagia di hati.
    Assalamua'laikum En Rusydee @ Syabab musafir kasih..
    Sy suka sgt ayat ni..dan sangat10x setuju!!

    ReplyDelete
  15. hamba Allah11:44 PM

    assalamualaikum warahmatullah saudara.
    karya yg sgt menarik perhatian ana.
    terima kasih.
    moga saudara terus berkarya dan doakan kami semua yg muslimah ni, menjadi hiasan yg benar2 tertutup.

    wallahua'alam

    ReplyDelete
  16. Saya baru baca.. sangat Best! Alhamdulillah.. sudilah semua untuk melawat dan Follow site saya.. hananielda.blogspot.com atau klik nama saya.. ada Koleksi cerpen2 pada tahun baru 2016 ini..terima kasih :)

    ReplyDelete
  17. Best..tgh bce..smbil brangan..ahahaha

    ReplyDelete
  18. bestnya cerita ni, saya suka baca cerpen2 awak..semuanya touching. keep up the good work.

    ReplyDelete
  19. Tak boleh blah la bang bikai.Kipidup :)

    ReplyDelete
  20. Anonymous8:33 PM

    Bestlah cerita ini

    ReplyDelete
  21. Anonymous4:21 PM

    cap tangan mariii

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...