Blog Selamat Tinggal

14 January 2011

4 Jangan Buat Ibumu Menitiskan Air Mata

klik tuk besarkan

"Ibumu masih hidup?"

Pernah seorang lelaki datang menemui Rasulullah SAW dan berkata, "Aku datang membai'atmu untuk hijrah dan meninggalkan kedua orang tuaku menangisi (kepergianku)." Maka apa Rasulullah jawab? Sabda Nabi SAW, "Pulanglah dan buatlah mereka tertawa sebagaimana kamu telah membuat mereka menangis." (HR Abu Dawuud )

Dalam hadis yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari, disebutkan bahawa ketika sahabat Abdullah bin Umar Radiyallahu 'anhuma melihat seseorang menggendong ibunya tawaf di Ka'bah dan ke mana-mana sahaja si ibu itu menginginkan, orang tersebut bertanya kepadanya, "Wahai Abdullah bin Umar, dengan perbuatanku ini apakah aku sudah membalas jasa ibuku?" Jawab Abdullah bin Umar, "Belum, setitis pun engkau belum dapat membalas kebaikan kedua orang tuamu."

"Namun jika ibumu sudah tiada?"

Jadilah anak yang soleh dan solehah. Kerana doa dan amal perbuatan anak-anak yang sebeginilah menyamankan ibu di sana. Mungkin kita selalu buat ibu bersedih di dunia dan tak sempat balas jasa...perbuatan yg soleh, doa yg sentiasa, Al-Quran yang bersama-sama..itulah yang menjadi bekal berterusan kepada ibumu sebagai cara membalas jasa ibu. Jasa ibu sepanjang masa, jasa kita hanya setinggi galah.

Rusydee Artz,
Selamat Tinggal.




4 comments:

  1. Tiba2 terasa dgn post ini..sedih..sy xmampu nk senangkan hati mereka..malah selalu buat mereka sedih..sy teringin nk buat tp ego sbg anak sulung..terasa juga bila tgk adik2 n org lain boleh bermanja dgn ibu tp sy tak pernah sbb dr kecik sy trbiasa utk bsikap matang..dan skg cemburu menguasai diri...

    ReplyDelete
  2. Saya juga sedang berusaha mas, minta doanya. :D

    ReplyDelete
  3. The knowledge of the kindness of your mother is important in the very early stages. It is customary for the babies anyway.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...