Blog Selamat Tinggal

05 March 2012

118 Hidup Gaya Surah al-Waqi'ah

klik tuk besarkan

Assalamualaikum wbt.

Baiklah. Sebelum anda teruskan pembacaan, saya ingatkan ini adalah entri yang sangat panjang. Jika rajin, bacalah. Jika sebaliknya, cukup sekadar tengok lukisan saya dan tafsirkan sendiri mengikut citarasa masing-masing.

Entri Untuk Yang Berseorangan

Sebelum ini, banyak entri saya menyentuh tentang hidup berdua, jodoh dan sepertinya. Tapi kali ini, saya 
titipkan khas untuk mereka yang masih tiada pasangan atau dengan kata ringkasnya masih solo, mencari-cari lagi, tak kahwin lagi. Ini bukan entri yang mengajak supaya tidak kahwin dan terus membujang, tidak sama sekali. Tapi nukilan ni adalah untuk menindan lantas menghapus rasa sunyi, rasa keseorangan yang kadang-kadang hadir menjengah diri yang tidak berteman. Lihat yang lain kahwin, rasa nak kahwin. Tapi diri sendiri masih belum cukup persediaan. Jadi, entri ini direka khas untuk yang belum cukup persediaan. Termasuk juga saya sendiri. 

Rasa sunyi? Rasa sendiri? Keseorangan? Rasa mahu berteman tapi belum bersedia dan bukan masanya? Jangan risau. Siapa kata single tak boleh bahagia? 

Boleh. Dengan idea saya ini. Mungkin.

Tips 1: Hidup Tidak Rasa Sunyi Gaya Surah al-Waqi'ah.

Suka saya sebutkan di sini, ini bukanlah pentafsiran semula ayat al-Quran atau cubaan untuk mentafsirkan ayat al-Quran. Ini adalah interpretasi atau mengambil inspirasi dan intipati dari tafsir Surah al-Waqi'ah yang sedia ada sahaja. 

Mukaddimah, Surah al-Waqi'ah mengandungi 96 ayat. Jika anda perhatikan ayat 1 hingga ayat 6 adalah ayat mengenai hari kiamat. Allah menceritakan bagaimana bumi ini digoncang, gunung-ganang yang selama ini begitu gah berdiri boleh hancur lebur dan menjadi debu berterbangan dengan izin Allah. Dengan peringatan pembukaan surah ini sahaja sudah menggerunkan hati kecil kita. Tak sempat untuk kita merasa sunyi atau keseorangan bila fikirkan dahsyatnya hari kiamat. Itu tips pertama. Gerunkan dahsyat kiamat Allah, menghapus sunyi dalam hati.

Kemudian, dari ayat 7 hingga 10, Allah menceritakan bahawasanya nanti manusia akan dibahagikan kepada tiga golongan besar. Iaitu, أَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ "Ashaabul Maimanah" yakni puak pihak kanan yang dikaitkan dengan bahagia, أَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ "Ashaabul Mash-amah" sebagai puak pihak kiri yang dikaitkan dengan seksa, dan puak yang ketiga pula ialah وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ orang-orang yang telah mendahului (dalam mengerjakan kebaikan di dunia), yang akan mendahului (mencapai balasan yang sebaik-baiknya di akhirat kelak). Ini adalah golongan penting yang patut kita ambil cakna. Tanya diri, kita berada di dalam golongan yang manakah? 


Tips 2: Hidup Single Siap-Siaga Gaya Surah al-Waqi'ah

Menariknya, ayat 11 hinggalah ayat ke-40 (hampir separuh surah) menceritakan tentang nikmat-nikmat yang menunggu golongan bahagia dari puak kanan "Ashaabul Maimanah" dan "orang-orang yang telah mendahului" di syurga kelak. Orang-orang yang bahagia ini adalah orang-orang yang beriman pada Allah meskipun tidak melihat Allah. Beriman dengan perkara-perkara ghaib meskipun tidak pernah melihat dengan mata kasar. Percaya dan beriman dengan Rasulullah SAW meskipun tidak sezaman dengan Baginda. Bukan saja lafaz percaya dengan lidah, tapi hati mengiyakan, perbuatan melaksanakan. 

Ketika single inilah kita ada banyak ruang dan masa untuk melaksanakan perintah-perintah Allah dan Rasulullah. Kita tidak terikat dengan sesiapa, cuma terikat dengan keluarga sahaja. Namun, perintah Allah "birrul waalidain" (berbuat baik terhadap orang tua), wajib kita penuhi samada ketika single hatta ke akhir hayat. Ketika berseorangan inilah, hati tampak lebih tenang. Tidak ada tanggungjawab seberat tanggungjawab seorang suami terhadap isteri dan keluarganya, atau tanggungjawab isteri terhadap suami dan anak-anaknya.  Ketika berseorangan inilah, mampu bertenaga untuk bangkit di waktu malam untuk qiyamullail dan bertahajjud. Ada masa untuk hafal al-Quran walaupun seminima separuh muka surat sehari. Ada masa untuk berzikir walaupun hanya 100 kali lantunan "Subhanallah wa bihamdihi" setiap hari yang dijanjikan mendapat keampunan dosa menurut sebuah hadis yang sahih. 

Sebelum Kau & Aku Bersatu

Ada masa yang cukup untuk menimba ilmu dan menguprade iman semahunya. Atau ada masa untuk mencari pekerjaan yang baik dan bekerja bersungguh-sungguh sebagai persediaan untuk ke zon yang seterusnya iaitu alam rumahtangga. Dengan kata lain, masa single inilah dimanfaatkan sebaiknya untuk memantapkan sahsiah diri dan menyediakan diri sebagai orang yang betul-betul ready menempuh kehidupan berumahtangga yang lebih mencabar. Orang yang menganggap single adalah waktu terbaik untuk berkawan bebas tanpa batasan adalah orang yang sempit pemikirannya. Ia mengikut nafsunya, bukan tunduk pada imannya. 

Namun, sepi itu datang lagi? Baik, tak mengapa. Saya ada solusinya. Saya senaraikan dulu nikmat-nikmat yang dibentangkan oleh Allah di dalam Syurga menurut Surah al-Waqi'ah ini:

  • Duduk di dalam Syurga itu di atas takhta-takhta kebesaran yang bertatahkan permata. Sambil berbaring di atasnya dengan berhadap-hadapan. (ertinya menduduki tempat duduk yang menyenangkan yang dapat saling berhadapan satu sama lain)
  • Dilayani oleh anak-anak muda lelaki yang tetap kekal (dalam keadaan mudanya), yang sentiasa beredar di sekitar mereka.  Dengan membawa piala-piala minuman dan teko-teko serta piala atau gelas yang berisi arak (yang diambil) dari sungainya yang mengalir.
  • Dapat minum arak special yang tidak memabukkan atau memeningkan kepala.
  • Ada buah-buahan special (seperti buah bidara yang tidak berduri, pisang Syurga) dan daging-daging burung yang special mengikut citarasa masing-masing. Air sungai yang lazat sentiasa mengalir. Kesemua ini tidak putus-putus dan tidak akan pernah habis selama-lamanya.
  • Dilayani oleh Huurul 'Ein bidadari-bidadari yang cantik parasnya, tidak ada setandingnya di dunia ni, tiada sesuci, sebersih, seputih, semulus, segebunya dan mereka ini dara selama-lamanya. Dikatakan dalam kitab tafsir, bidadari adalah makhluk lain yang diciptakan Allah dalam bentuk pemuda-pemudi yang sedap mata memandang dan boleh dinikmati penghuni syurga.
  • Tidak ada satu pun perkataan yang buruk-teruk akan didengari dalam Syurga melainkan yang baik-baik belaka. Ucapan "Selamat! Selamat!" diucapkan antara satu sama lain.
Kalau nak saya huraikan satu persatu secara lebih terperinci lagi tentang nikmat-nikmat dalam Syurga ni, memang tak tertulislah di blog ini. Cuma bila sebut Syurga, terbayang dalam kepala kita, Syurga ni tempat yang indah. Ada segalanya yang kita nak. Lebih indah, lebih moden, lebih canggih dari dunia kita ni. Janganlah kita fikir, "alah, kat Syurga bukan ada internet, bukan ada PS3". Saya jawab, "Pernah masuk Syurga ke tahu ada tade?"

Kalau boleh, biar otak kita dipengaruhi kuat dengan nikmat-nikmat janji Allah ni, contohnya:

"Aku target nak dapat Ainul Mardhiyyah (nama bidadari syurga), aku nak Hurul 'Ein (bidadari syurga juga). Mereka ni lebih cun dari awek-awek cuns yang ada di dunia ni. Persetankanlah awek-awek yang duk posing2 di facebook tu. Nantilah wahai bidadari2 syurga, aku pasti dapat kamu semua. Mulai hari ini, aku nak rajin pergi masjid untuk berjemaah. Lawan malas juga satu perjuangan!"

Apa kaitan segala nikmat ini dengan kesepian yang melanda?


Sepi logiknya datang bila anda tidak sibuk dengan sesuatu. Ada waktu lapang terbuang. Mana mungkin orang yang sibuk tiba-tiba merasa sepi? Jadi, bila datangnya sepi, fikirlah bagaimana caranya untuk meraih segala nikmat di Syurga Allah ini. Antaranya fikir:

1. Bagaimana caranya untuk aku solat lima waktu dengan mengurangkan rasa malas ketika bersolat?
2. Bagaimana caranya untuk aku cuba praktiskan solat-solat sunat sekurang-kurangnya Solat Sunat Dhuha setiap hari?
3. Bagaimana caranya untuk aku bangkit di sepertiga malam untuk melaksanakan Tahajjud?
4. Bagaimana caranya untuk aku jadi lebih soleh dan solehah?

Bila dah ada jawapannya, susun-atur baliklah hidupmu. Biar hidup lebih bermakna. Bila kita sibuk untuk melaksanakan solat-solat ini sahaja, sudah cukup untuk membuatkan kita tak ada masa nak layan sepi. Hidup penuh beribadah. Letakkan dalam kepala:

"Pasangan yang ditakdirkan akan datang jua dengan usaha bila tiba masanya yang telah ditetapkan Allah. Sabarlah."

Semua nikmat dalam surah ini mampu digapai bila kita dah jadi lebih better dari semalam. Setiap hari upgrade diri. Setiap hari cuba jadi yang terbaik. Untuk apa semua ini? Supaya tidak malu berhadapan dengan Allah dan Rasulullah di akhirat nanti. Masa muda lah ada kudrat yang cukup. Bila masa-masa muda kita dah biasa rajinkan diri bersolat sebagai contoh, masa-masa tua nanti akan secara automatiknya biasa buat rajin bersolat dan solat malam.

Jika masa muda tak biasa, masa tua lagilah liat. Tidak logik bila masa muda malas ke kuliah agama, masa tua tiba-tiba menjadi rajin, kecuali bila betul-betul dah insaf. Tapi, benarkah kita sempat insaf dan berubah masa tua nanti? Jangan sampai sakit dan tak berdaya baru kau nak ingat Dia. Ingat, amalan masa muda lebih berkualiti dari amalan masa tua.

Ubat Sepi Yang Beracun


Anda sentiasa sangka ianya adalah ubat, tapi sebenarnya adalah racun yang membunuh dalam diam. Ubat sepi yang salah, antaranya:-

1. Bila sepi, kita cari kawan bukan sejantina untuk bersembang, keluar jalan-jalan. Kenapa tidak jadikan dia pasangan hidup terus? Dia halal dinikahi. Kenapa hanya untuk bersembang? Orang yang kita sembang tu ada perasaan juga bila kita sangat baik dengan dia. Dia juga boleh jatuh hati dengan kita tanpa kita sedari.
Bukan tidak boleh, tapi jangan berlebihan.

2. Bila sepi, kita sibukkan diri di laman sosial. Di twitter, di facebook dan lain-lain. Sangka kita, rasa itu akan hilang. Tapi secara tak langsung, banyak pula yang mengganggu fokus kita sebab di laman sosial majoriti bercerita tentang hati dan perasaan. Natijahnya, hati tidak tenang, jiwa lebih serabut. Sepi tak hilang pun.

Tips 3: Hidup Single Takut Pada Allah Gaya Surah al-Waqi'ah


Ayat 41-56 mengandungi senaraian azab-azab yang dikenakan pada puak kiri yang tidak mentaati perintah Allah. Mari saya sebutkan satu dua azabnya walaupun tidak kesemuanya.
  • Diseksa dalam angin (hawa angin yang sangat panas) yang membakar dan air yang menggelegak serta naungan dari asap hitam yang tidak sejuk dan tidak pula memberi kesenangan.
  • Memakan pohon Zaqqum (bila lapar).
  • Meminum air yang sangat panas (bila dahaga).
Saya ambil satu sahaja. Dalam neraka nanti, ahli neraka akan terasa lapar juga. Kita di dunia pun tak boleh tahan lapar, puasa pun mengeluh-ngeluh sampai gastrik. Apatah lagi mereka. Zaqqum adalah makanan yang sangat pahit. Bila makan saja buah Zaqqum ni, tekak akan terasa haus sangat-sangat. Macam orang yang tercekik, nak air sangat-sangat. Dikatakan sehingga ke usus hausnya. Tidak dapat tidak, mereka terpaksa telan juga air yang mendidih dalam neraka sehingga hancur lebur segala isi dalam badan. Kemudian terbentuk kembali tubuh yang hancur tadi. Over and over again berlaku. Rasa sakit setiap saat. Sakit ini berterusan berjuta-juta tahun dalam neraka! 

"Tertumpah air panas di tangan sudah merasa pedihnya, apatah lagi telan dan minum air yang tengah mendidih."
Fahami Konsep "Aku Hanya Hamba Hina"

Menerusi Surah al-Waqi'ah ini, Allah terus-terang mencabar kita yang selama ini angkuh hidup di atas dunia Dia. Sahutlah cabaran Allah kalau dah rasa hebat sangat! Senarai cabaran dari Allah:-

  • Ayat 57 - Kami telah menciptakan kamu, maka mengapa kamu tidak membenarkan ( hari berbangkit)?!
  • Ayat 58-59 - Maka terangkanlah kepadaku tentang nutfah (mani) yang kamu pancarkan. Kamukah yang menciptakannya, atau Kami kah yang menciptakannya?!
  • Ayat 63-64 - Maka terangkanlah kepadaku tentang yang kamu tanam? Kamukah yang menumbuhkannya ataukah Kami yang menumbuhkannya?!
  • Ayat 68-69 - Maka terangkanlah kepadaku tentang air yang kamu minum.Kamukah yang menurunkannya dari awan ataukah Kami yang menurunkan?!
  • Ayat 71-72 - Maka terangkanlah kepadaku tentang api yang kamu nyalakan (dari gosokan-gosokan kayu). Kamukah yang menjadikan kayu itu atau Kami-kah yang menjadikannya?!
Nah! Jelas sekali cabaran-cabaran Allah. Jika kamu hidup berseorangan di dunia, terasa cukup ada harta, ada kerja ada segalanya, tapi tidak mahu tunduk sujud pada Allah, maka sahutlah cabaran Allah ini dulu. Jika mampu kau ciptakan dan lakukan ini berseorangan menentang Allah, kau memang layak jadi Tuhan. Tapi saya pasti, hendak ciptakan oksigen pun tidak mampu, apatah lagi nak lawan Tuhan. Apatah lagi nak tolak undang-undang Allah. "Ah! Undang-undang Allah undang-undang tak relevan dengan masyarakat majmuk!" Hari ini kau berani berkata-kata, tapi cubalah berkata-kata sedemikian tatkala dicampak laju-laju ke dalam lubuk neraka yang apinya marak menjulang.

Jelas sekali kita hanya hamba yang lemah. Wajib tunduk mengalah pada Allah dan Rasulullah. Wajib buang sikap degil dan malas paksa diri taat kepada Allah. Jika kita sendiri tidak paksa diri sendiri, siapa lagi yang mampu?  

Jika kita hidup berseorangan, tapi kita malas nak masak, malas nak keluar beli makanan, tak mungkin nasi akan terhidang dengan magiknya di hadapan kita? Begitu jugalah proses berubah. Kita takkan jadi baik jika kita tak cuba untuk jadi baik. Kita takkan cinta Allah jika kita tak cuba untuk mencintai.

Dalam Surah al-Waqi'ah ini disebut dua kali pengulangan ayat yakni pada ayat 74 dan ayat 96 (ayat terakhir):

Maka bertasbihlah dengan (menyebut) nama Tuhanmu yang Maha Besar.

Ya, kalau dah tahu kita ini hanya hamba, maka hiduplah cara hamba. Taat pada Allah, taat pada Rasulullah, taat pada al-Quran dan Hadis, taat pada ibu bapa dan guru (pada bukan perkara maksiat), taat pada ulama-ulama. Banyakkan bersolat. Kenapa perlu banyak bersolat? Dalam solatlah masa yang paling banyak sekali kita sebut nama Allah. Kita kan malas, kita jarang berzikir. Jadi, dengan bersolatlah caranya.


Terapi sepi paling mujarab adalah:

Sabar dan solat. Sebab solat adalah pakej lengkap. Boleh berdialog dengan Allah melalui al-Fatihah, ada zikir-zikir ketika rukuk, i'tidal, sujud, duduk antara dua sujud, tahiyyat awal dan akhir, ketika salam. Ada taubat dan keampunan. Ada jalan keluar dari apa jua masalah.
Tips 4 : Hidup Single Ingat Mati Gaya Surah al-Waqi'ah

Saya perhatikan lagi ada beberapa tempat dalam surah ini jelas-jelas sekali berkisar tentang kematian, antaranya, firman Allah:-
  • Kami telah menentukan kematian di antara kamu dan Kami sekali-kali, tidak dapat dikalahkan. ( ayat ke-60 )
  • Maka mengapa ketika nyawa sampai di kerongkongan, padahal kamu ketika itu melihat, dan Kami lebih dekat kepadanya daripada kamu. Tetapi kamu tidak melihat, maka mengapa jika kamu tidak dikuasai (oleh Allah)? ( ayat  83-86  )
  • Kamu tidak mengembalikan nyawa itu (kepada tempatnya) jika kamu adalah orang-orang yang benar? (ayat ke-87 )
  • Adapun jika dia (orang yang mati) termasuk orang yang didekatkan (kepada Allah), maka dia memperoleh ketenteraman dan rezeki serta syurga keni'matan. ( ayat 88-89 )
Lihat, betapa surah ini begitu menggerunkan hati-hati yang menghayati. Manusia mencabar Allah dengan angkuh dan bodoh sombong, mengumpul jutaan bala tentera sekalipun untuk menghadapi Allah, ingatlah bahawasanya Allah lah yang memegang setiap nyawa dan dengan mudah sekali mencabut nyawa-nyawa musuh Allah. Allah tidak akan pernah kalah. Islam juga tidak akan kalah walaupun sampai ke akhir zaman.

Siapa yang kalah akhirnya? Kita yang degil pada Allah. Kitalah yang kalah. Kita enggan sujud pada Allah, kitalah orang-orang yang telah kalah. Kita malas bersolat, kitalah orang-orang yang benar-benar kalah. Kita adalah Losers bila kita bongkak di depan Allah.

Habib Ali al-Jufri berkata:

"Ini hakikatnya. Samada kamu ingat ataupun terlupa, kamu akan mati..kamu akan mati..Selepas kamu meninggal dan disemadikan, kamu akan dihakimi. Kamu akan bangkit berdiri untuk dihakimi oleh Yang Maha Menghakimi, Allah Azza Wajalla. Dia  (Allah) akan mengimbas kembali, mengingatkan kembali, menyoal kembali setiap hari yang kamu pernah lalui, setiap jam, tiap detik, tiap waktu. Dia akan menyoal kamu, Dia akan menghakimi kamu! Apabila kamu dah ingat semula apa yang kamu lakukan dulu, maka di sinilah (neraca) yang akan menentukan arah kamu ketika meniti di Sirat nanti. Samada ke Syurga, atau jatuh ke dalam api Neraka. Inilah yang patut kita renungkan dan perhatikan sekarang. Bila kamu dah faham tentang ini (mati dan hari kebangkitan) dan percaya ianya pasti akan berlaku, hati akan mulai tersedar kembali dan mahu patut taat kepada Allah semula. Rasa untuk mentaati Allah inilah yang kita mahukan, ia tercetus dari gerun dan takut. ( Gerun pada azab Allah, takut pada Allah )."
Kata ulama, "Dunia ini ibarat dua siang, hari ini dunia, esok akhirat."

Kehidupan sebagai seorang yang single tidak dapat tidak, mesti mengingati mati setidak-tidaknya sekali dalam 24 jam. Tidak perlu fokus pada soal hati, tapi fokuslah pada soal mati. Soal hati belum tentu jadi, tapi soal mati pasti terjadi!
Jadi, tolong. Jangan buang masa dengan terlampau fikir soal hati. Di saat ada ruang dan waktu yang panjang sebelum kamu berkahwin, gunakan sebaiknya. Amalkan mengingati mati, biarkan jadi tabiat hatta selepas kahwin dan akhir hayat.

Tips 5: Hidup Single Gaya أَصْحَابِ الْيَمِينِ (Ashaabul Yamin) Surah al-Waqi'ah.

Sebelum bernikah, pastikan hidup ketika bergelar bujang dipenuhi dengan amalan-amalan golongan Ashaabul Yamin atau golongan kanan yang mendapat rahmat Syurga Allah di akhirat kelak. Allah sudah berjanji dalam surah ini pada ayat 91 dengan janji yang baik:

فَسَلَامٌ لَّكَ مِنْ أَصْحَابِ الْيَمِينِ 
maka keselamatan bagimu kerana kamu dari golongan kanan.
dan Allah janji buruk bagi mereka yang mengikut golongan sebaliknya, berbuat murka Allah pada ayat 92-94:
 وَأَمَّا إِن كَانَ مِنَ الْمُكَذِّبِينَ الضَّالِّينَ 
Dan adapun jika dia termasuk golongan orang yang mendustakan lagi sesat,
فَنُزُلٌ مِّنْ حَمِيمٍ 
maka dia mendapat hidangan air yang mendidih,
وَتَصْلِيَةُ جَحِيمٍ 
dan dibakar di dalam neraka.

Yakinlah jika kamu ketika bujang ini berubah dan cuba berubah untuk menjadi seorang baik, insyaAllah akan ditempatkan dalam golongan kanan. Jangan waktu bujang ini dihabiskan dengan berfoya-foya, berjoli sana-sini, "dah tua baru nak bertaubat", "waktu yang terbaik untuk mencuba jadi seperti org bujang liar." Waktu muda inilah waktu untuk merubah diri. Bukan waktu lanjut usia. Waktu muda inilah waktu tarbiyyah diri paling berkesan. Waktu terbaik untuk jadi baik dan buat baik.

Apakah itu 'buat baik' dan 'kebaikan'? Apa pula 'kejahatan'?


Al-Nawwas bin Sam'an melaporkan, Nabi Muhammad SAW bersabda, "Kebaikan adalah peribadi yang terpuji, dosa adalah apa yang bergelut dalam hati sedangkan saudara tidak mahu orang lain mengetahuinya."

Tidak jelas lagi? Baik, Hadis ada menjelaskan:


Wabisah bin Ma'bad melaporkan, "Saya pernah datang bertemu dengan Rasulullah SAW. Kemudian beliau bertanya kepada saya, 'Saudara datang ini hendak bertanya berkaitan kebaikankah?' Saya menjawab, 'Benar'. Lantas Baginda berkata, 'Tanyalah hati saudara. Sebenarnya kebaikan itu adalah perkara yang apabila saudara melakukannya, jiwa dan hati saudara berasa tenang. Walaupun saudara bertanyakan hal itu kepada orang lain dan mereka memberikan pendapat yang berbeza dengan perkara yang saudara rasakan itu. Manakala kejahatan dan dosa itu pula adalah apabila saudara tidak tenang dan saudara berasa teragak-agak dan risau dalam hati. Walaupun saudara bertanya hal itu kepada orang lain dan mereka memberikan pendapat yang berbeza dengan apa yang saudara rasakan itu."

Jelas sekali jawapan Rasulullah SAW tercinta.

Yang buat baik balasnya Syurga. Yang biarkan diri sesat, balasnya neraka. Sepadan dengan ayat kedua terakhir dari surah ini ayat 95, firman Allah yang bermaksud:

"Sesungguhnya (yang disebutkan ini) adalah suatu keyakinan yang benar."

Penutup

Demikianlah panjangnya huraian saya. Namun, saya tidak menyesal tulis sepanjang ini tanpa siapa pun membacanya kerana diri saya telah membacanya berulang kali sebagai tambahan ilmu kepada diri sendiri. 


Akhir sekali, saya rumuskan dari keseluruhan Surah al-Waqi'ah ini walaupun baru satu surah dengan 96 ayat, ia sudahpun melebihi dari cukup untuk mereka yang mahu memikirkannya dengan serius. Sudah lebih dari cukup untuk mereka yang baru-baru hendak berubah. Dalam surah ini Allah menyebut jelas di akhirat nanti ada beberapa golongan, namun yang tidak beruntung tetap golongan kiri yang ingkar perintah Allah. Yang ingkar ini pula Allah cabar supaya cuba adakan sebagaimana Allah telah adakan di muka bumi ini, tapi ia pasti mustahil untuk disahut oleh sesiapa pun yang bernama hamba. Beruntunglah golongan yang taat, mereka mendapat nikmat di syurga yang melimpah ruah, dan sebaliknya. Aspek hidup dan mati hamba mewarnakan lagi surah ini dengan lebih menginsafkan. Kita takut mati, tapi tidak takutkan Allah. Berakar dari kemahuan dan ketaksuban pada dunia semata-mata.

Kesemua yang tersenarai dalam surah ini, sudah cukup untuk kita lebih bijak hidup sebagai orang bujang. Tidak membuang masa fikirkan benda yang tidak pasti, fikirlah barang yang pasti antaranya mati, hari kebangkitan, Syurga dan Neraka. Jodoh tidak pasti ada. Tapi jodoh kita dengan Allah, dengan Syurga dan Neraka, dengan kematian, dengan akhirat itu sangat-sangat pasti ada.

Khulasahnya, hidup single itu indah bila kita sedar; cinta pada Allah dan Rasulullah SAW itu lebih tinggi dari cinta kepada orang yang belum pasti adalah pasangan hidup kita.

Janganlah dianggap remeh apa yang saya cuba sampaikan ibrah dari Surah al-Waqi'ah ini dari sisi pandangan saya sendiri. InsyaAllah, ada manfaatnya suatu hari nanti. Sebab saya yakin firman Allah pada ayat ke-81 surah ini sendiri menyebutkan dengan jelas:

أَفَبِهَـٰذَا الْحَدِيثِ أَنتُم مُّدْهِنُون 

Maka apakah kamu menganggap remeh saja Al Qur'an ini?
Hidup berseorangan, sebelum tibanya waktu kamu hidup berdua dan berkeluarga adalah waktu terbaik untuk menguji samada diri meremehkan ayat-ayat al-Quran atau tidak. Senang sahaja, jika kita masih sibuk dengan hal kita sendiri dan terus menerus tidak melakukan persediaan untuk menghadap Ilahi apatah lagi untuk upgrade iman dan taqwa diri sendiri..maka secara tak langsung sudah meremehtemehkan nasihat-nasihat al-Quran.

Al-Quran sudah berkata-kata, tinggal kita yang menjadikan nasihat-nasihat Kalamullah itu sesuatu yang nyata.

Ruj: Al-Mahawir al-Khamsah li al-Quran Karim li Muhammad al-Ghazali.



11 Rabi'ul Akhir 1433 H,
Rusydee Artz,
Selamat Tinggal.
Wassalam.

118 comments:

  1. kaki bengkak.

    yelah Allah dan Rasul adalah bg sesape yg mendekati. kalau tak mendekati, setan yg akan mendekati time sunyi sendiri

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh, terima kasih sudi membaca entri yang begitu panjang. Husnu zon mungkin anda sudah membacanya sampai habis.

      Begitulah kaki bengkak sebab jalan ke masjid jauh.

      Delete
    2. ye. tak baik sukzon

      Delete
  2. i read it syabab !
    thanks for the entry !
    it's was an eye opener..
    ^^
    keep it up syabab..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Syukran :)
      Appreciate it so much atas kesudian membaca entri yang agak 'membosan'kan dan panjang :)

      Delete
    2. sAngat tak bosan.. dan.. panjang i2 bagus :)
      actually.. this ur first entry that i reaD it till the end.. nice!

      Delete
  3. tak terasa panjangnya artikel berbanding pengisian di dlmnya. teruskanlah menulis artikel2 seperti ini dan saya sudi utk menjadi pembaca setia jika penulisan berikutnya adalah sebegini..

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah2. Terima kasih kerana sudi membacanya :)
      Moga Allah berikan ganjaran Syurga dan letakkan dalam glgn kanan yang beroleh nikmat Syurga buat org2 yg sudi mengamalkan ayat2Nya. Ameen. :)

      Delete
    2. amiinn..may we'll be one of them too..

      Delete
  4. artikel ni bagus jugak utk org yang dh berpunya tapi hidup berjauhan dr suami n anak2 atau sebaliknya....betul-betul terharu..alangkah ruginya kalau berterusan sedih sedangkan bersendirian (berjauhan seketika) itu besar hikmahNya...Allahuakbar...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah. Sebenarnya tidak mudah untuk menghabiskan bacaan yg panjang jika tidak didorong hidayah yang Allah bagi. Teorinya, kita dilahirkan ke dunia hidup berdikari dan berteman. Di kubur jua berdikari, berteman dengan al-Quran.

      Delete
  5. Allahuakbar... jangan hanya terburu-buru mencari cinta hingga terlupa cinta pada Ilahi dan KekasihNya. artikel nie jugak peringatan untuk mereka yg kecundang dengan cinta sesama manusia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cinta Allah, cinta segala. Cinta manusia, tidak pernah sempurna, banyak meluka.

      Delete
  6. Anonymous9:49 AM

    Are Yie : Thumb up kat abang Syabab .. tak sia2 selama ni sy subcribe abg ^_^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih jadi subscriber saya :)

      Delete
  7. Anonymous11:34 AM

    Terima kasih sangat2 tulis artikel ni. saye rasa ramai sgt girls bujang yg pressure fikir pasal cari jodoh/teman sampaikan abaikan apa yg sebenarnye penting. sampai sanggup lakukan pergaulan bebas yg melampau. yg lagi mustahak, sampai lupakan niat mereka & ape yg betul & ape yg salah (dikaburkan supaye nampak betul).

    thanks sbb bukakan mata sy yg hidup ini bukanlah semata2 utk cari teman & live happily ever after je. slalu ade je alasan "nanti lah bila dah kawen baru jadi baik, slalu solat/mengaji etc". hanya sebab still tak jumpa lg org tu.

    bila org ckp "jodoh akan dtg" bagi saye tak memadai seperti artikel ini. tenteram hati saye setelah bace artikel ni. keep it up! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah. Hidup berseorangan ini sebenarnya adalah waktu paling lapang untuk memikirkan apa yg terkandung dalam al-Quran dan masa yang sesuai utk memperbaiki. Apabila sudah berkahwin, kita disibukkan dengan hal rumahtangga dan pengurusan anak-anak..itulah waktu sempit. Berkahwin itu suatu ketenangan, tapi masa juga menjadi semakin tidak lapang. Terima kasih sudi membaca :)

      Delete
  8. cipansakti11:44 AM

    assalamu'alaikum saudara rusydee..

    syukran jazilan di atas penerangan yang panjang ini. sangat membuka mata.

    semoga Allah membalas saudara dengan yang sebaik-baiknya. amin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama2 kerana sudi menitipkan komentar :) Semoga Allah membalas masa yg terbuang dek bacaan ringkas ini.

      Delete
  9. Anonymous12:24 PM

    Thanks atas penulisan anda...pengisiannya mendalam dan jelas skali, keep it up,ok...i'll wait 4 ur next post=>

    ReplyDelete
  10. Anonymous12:34 PM

    Alhamdullilah....entry yang bagus...rasa lebih semangat melewati hari2..sendiri....sekurang2nya..kesendirian ini tidak sia2..dan benilai ibadah...dan semoga kesendirian ini terpandu kearah cinta Allah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allah ada, kita tak pernah sendiri :) Fakta.

      Delete
  11. alhamdulillah..
    sy suka baca entri!
    penuh dgn muhasabah yg cukup mantap!
    tambahan pula saya memang terasa alone masa tgh baca ni..
    teruskan menulis entri yg penuh pengajaran ini.! =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya juga sendiri ketika menaipnya. InsyaAllah, sama2 kita isi ruang yg masih ada sebelum sampai waktunya kita hidup berkeluarga dengan sesuatu yang lebih penting dari soal hati semata2 :)

      Delete
  12. Anonymous3:07 PM

    sungguh menyentuh ati..terasa begitu kerdil diri ini..ketika sibuk menjalani kehidupan harian dan runsing mengenai jodoh, semakin aku lupa pada kekuasaan mu Ya ALLAH..thanks saudara yg menulis, kerana masih ada insan seperti anda yg sedia mengingatkan saudara2 len..moga kita sama2 menggunakan masa single ini utk mengingati mu Ya ALLAH..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Moga ianya benar-benar menyentuh hati untuk memperbaiki diri. Bukan. Sama-sama memperbaiki diri. :(

      Delete
  13. Alhamdulillah, terima kasih atas saranan saudara, memang benar apabila kita mengamalkan segala ketaatan, InsyaAllah masa kan terbahagi dengan maksimum tanpa rasa sunyi, saya sedang merasakannya dan sedang memperbaiki diri lagi. Semoga Allah memberi masa yang berkah buat saudara.

    ReplyDelete
  14. leka sekali membaca entry ni......=)

    ReplyDelete
  15. drpd dakwah yg akhi smpaikan ni, byk sngguh soklan yg sy kena tnya kat dri sndiri. post akhi ni byk sedarkan diri sy yg makin jauh dr Allah swt. may Allah bless u, akhi rusydee.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya pun di'tampar' oleh ayat2 Allah apabila menghayati sebuah surah. Ada beratus surah dalam al-Quran, andai dapat dihayati dan diamali kesemuanya, kitalah orang2 yg bahagia. Tidak di dunia, tapi akhirat pasti!

      Delete
  16. Sungguh, Islam tu cara hidup. Nah, ni buktinya!
    Ni baru satu surah..yg lain? MahaSuciAllah..syabas buat penulis..moga Allah permudahkan urusan dlm misi mnyampaikan dakwah ini..amiin :)

    ReplyDelete
  17. i read ur article ni..its very insiping! keep up the good work

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thx a lot! :) Semua komen juga sangat menginspirasikan saya utk terus menulis :)

      Delete
  18. sudah bace amal kn surah waqiaah insyallah.slm.:)

    ReplyDelete
  19. walau pum pnjg lebaq tapi bermakne dan mmberi manfaat pade sume.tak sia2 korban kan mase sdkit bace artkl pjg sbgini rupa.allahu khalid.

    ReplyDelete
  20. Salam.

    Wah tak sangka ada tips single gaya Quran. InshaAllah, single satu perjuangan. Selagi tak bertemu jawapan, berserah dan bergantung hanya pada Tuhan.

    Xiexie di atas perkongsian :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila hidup bergayakan al-Quran, memang betul2 bergayalah jawabnya :)

      tidak perlu bergaya dengan baju mahal ,kereta mahal, passangan segak. Al-Quran adalah segalanya utk mereka yang nak bergaya.

      Delete
  21. satu perkongsian yang sangat bermakna..single ak bermakna sepi tapi single adalah peluang unu kita mempersiapkan diri dengan ilmu dunia dan akhirat yg mencukupi untuk mengahadapi alam perkahwinana supaya dapat membina keluarga yg sakinah dan mawaddah...

    ReplyDelete
  22. Anonymous9:34 PM

    alhamdulillah...pen n note d sebelah,ready utk catit prkra2 pnting...abis bca,byk prkra yg d catit yg mmbuka mata...thanks encik,byk krya2 ilmuan trmasuk pic2 yg baik sy kongsi...smua milik Allah tp dtg dr en. sy mintak halal smua yg dshare...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terharu! Sampai catat dalam nota. Subhanallah..terima kasih :)

      Delete
  23. Anonymous10:56 PM

    Syukran jazilan.. teruskan usaha murni anda.. will be ur follower;)..

    ReplyDelete
  24. Saya suka bce entry nih:)..Trma kasih sgt2:)

    ReplyDelete
  25. Anonymous12:38 AM

    ana baru sahaja meninggalkan "alam bercouple".. memang niat di hati ingin sekali mngglkan "fasa jahilliyah" itu, namun kadangkala bayangan si dia masih muncul dan mnyebabkn ana rasa down.. dan.. sunyi..
    alhamdulillah.. entri ini telah kembali mengingatkan ana.. untuk tidak lepas daripada mengingati Allah s.w.t
    dan semangat ana juga bertambah..
    Jazakallahu khoyran

    ReplyDelete
  26. Assalamualaikum syabab...

    Syukran jazilan.. Terus terang nak dikatakan, saya khusyuk sgt baca entri ni.. Sampai baca 2 Kali agar benar2 meresap kat hati ini.. Bahasanya sgt indah Dan mudah difahami..

    Keep it up my bro.. Ur writting is so meaningful & I really like the title very very much..:)

    ---- HIDUP BERGAYA, melalui GAYA SURAH AL-WAQIAH----

    ReplyDelete
  27. Anonymous4:42 PM

    Alhamdulillah..entri yang sangat bagus..
    Hati yang mengingati mati akan sentiasa hidup..

    ReplyDelete
  28. terima kasih atas perkongsiaan yg menarik..

    ReplyDelete
  29. Anonymous10:25 AM

    alhamdulillah.. akhirnya saya jumpa satu blog yg amat bermakna.. terima kasih atas artikel2 yg menyentuh hati.. 'sentiasa berusaha memperbaiki diri'..:-)

    ReplyDelete
  30. Alhamdullilah.. blog ini juga ibarat jodoh bg diri saya.kerana sy menjumpainya tepat pada masanya.juga msa ini sy seolah2 diberi perasaan untuk memperbaiki diri oleh Allah S.W.T.. syukur sy sungguh tersentuh pada setiap kata-kata d dlm penulisan ini.. Ianya sungguh bermakna..Hanya Allah yg memahami hati kecil sy ini..Terima kasih juga untuk kamu rusydee.. Semoga Allah Taala memberkati Perjalanan Hidup kamu.. Doakan untuk saya juga agar menjadi orang kanan d Akhirat kelak.. :)
    Dan saya doakan untuk kamu juga.. Assalam.. :)
    -Nur Aziah Bt Abdullah-

    ReplyDelete
  31. Alhamdullilah.. blog ini juga ibarat jodoh bg diri saya.kerana sy menjumpainya tepat pada masanya.juga msa ini sy seolah2 diberi perasaan untuk memperbaiki diri oleh Allah S.W.T.. syukur sy sungguh tersentuh pada setiap kata-kata d dlm penulisan ini.. Ianya sungguh bermakna..Hanya Allah yg memahami hati kecil sy ini..Terima kasih juga untuk kamu rusydee.. Semoga Allah Taala memberkati Perjalanan Hidup kamu.. Doakan untuk saya juga agar menjadi orang kanan d Akhirat kelak.. :)
    Dan saya doakan untuk kamu juga.. Assalam.. :)
    -Nur Aziah Bt Abdullah-

    ReplyDelete
  32. Assalam...
    terima kasih atas peringatan...
    hidup single ni...adakala berasa kuat dan adakala berasa lemah...insya ALLAH dengan entry dr saudara admin,akan lebih menguatkan semangat dan usaha untuk menjadi org kanan di akhirat nanti...

    ReplyDelete
  33. Anonymous8:35 PM

    assalam..
    en3 sgt menarik..x terasa panjang pun bile bce..tgk2 da smpai penutup..
    singe itu indah..indah bile bergayakan al-quran.. pasni x mo da runsing2 sal jodoh nie.. insyaAllah akan isi mase single ini untuk berusaha berubah n berubah kearah kebaikan.. terima kasih atas peringatan yg sgt bermakna ni. =)

    ReplyDelete
  34. assalamualaikum..

    perkongsian yang sangat menarik. saya sukakannya! :) kekadang kita tercari-cari pasangan untuk mengganti pasangan yang telah pergi meninggalkan kita, tapi kita lupa, kita belum cukup lagi menjalankan perintah Allah.. semuanya kerana Allah..

    terima kasih atas post ini. ia memberikan saya lebih bersemangat untuk mengejar cinta Ilahi dari mengejar cinta yang tak pasti :)

    ReplyDelete
  35. single itu indah ..

    ReplyDelete
  36. assalamu'alaikum..

    alhamdulillah..pengisian yg berguna, sememangnya kita perlu menghalusi setiap mehnah yg belaku dlm hidup agar kita mampu mengintai hikmah di sebalik ibrah..syukran atas perkongsiannya. semoga istiqamah!!! =)

    ReplyDelete
  37. mohon untuk copy some part..

    thank you in advance.. :)

    ReplyDelete
  38. saya stuju dgn entri kamu..masa muda n single lah masa yg betul2 bernilai utk kita memperbaiki diri n membuat persediaan untuk berhadapan dgn Allah n Rasulullah SAW..thanks saudara syabab! kamu dapat menarik saya utk terus mengingati Allah..dakwah kamu sgt berkesan! keep it up! ^_^

    ReplyDelete
  39. Alhamdulillah..hati bagai dijentik..
    Rugi la kalau menangisi hidup yg sepi..
    sedangkan bolh diisi dgn cinta Allah dan rasulnya.
    kdg2 kita tak sedar,percintaan kita yg tk menjdi atau gagl tu sbenarnya,tanda Allah masih mahu bersama kita..mahu kita isikan hati kita dengan mencintai dia,Allah sayang kita sebab tu dia tak kita sia2kan hati kita untk diberi kpd manusia yg tk pndai mnghargai..=)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anonymous10:58 PM

      setuju...!!!

      Delete
  40. kembaraHati11:02 PM

    simple but nice blog...espcially dengan kartun yg cantik dan kata2 yang sangat dekat dengan hati..teruskan menulis bro...

    ReplyDelete
  41. buatkan sy bfikiran lebih terbuka..thanks syabab

    ReplyDelete
  42. Anonymous6:28 AM

    Allah...Allah... terasa faqirah diri ini membaca entry enta.. indahnya tarbiyah dari Allah :) terasa zuq membaca entry akhi..'letakkn dunia di dagu kita dan akhirat di depan mata' , jika kita mencari akhirat, dunia akan mencari kita..hopes bykkn lagi penulisan utk berdkwah pd mad'u2 kita... jazakallahu khirul jazak ^.^

    ReplyDelete
  43. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih atas perkongsian....Alhamdulillah,sy mdapat pengetahuan daripada apa yg anda tuliskan...:)

      Delete
  44. assalamualaikum..terima kasih utk maklumat dan ilmu yg sngat berguna ini..setelah sy baca entri nie banyak lagi sy perlu belajar..dan sy fikir begitu daif diri sy jika dinilai..terima kasih skali lg..

    p/s:: pic yg dlm entri nie sy copy utk letak dlm wall sy sebagai pedoman n peringatan sy sendiri..mohon benarkan..terima kasih :)

    ReplyDelete
  45. nur amirah12:57 AM

    masyaALLAH..nice entry
    you bring tears to my eyes..
    keep it up!

    ReplyDelete
  46. assalamualaikum...
    terima kasih yg teramat sgt sbb sedikit sebyk entri-entri dlm blog nie menyedarkan sy...
    teruskan menulis...walau pjg mana pon...insya-Allah pasti ramai yg akan membaca dan salah seorgnye sye..
    syukran...

    ReplyDelete
  47. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  48. Salam alaik..
    Membacanya sahaja sudah mampu mengikatkan hati pada surah ini (al-Wa'qiah). Ditambah pula dgn ketelitian dlm penerangan surah ini oleh akhi.. Syukran ya akhi... Semoga ilmu ini dpt disampaikan kpd yg lain ..

    ReplyDelete
  49. Assalamualaikum sahabat

    sebarang masalah boleh dikongsikan...kerana saya mahu tahu perkembangan terkini dan cita-cita sambung belajar di Mekah itu.

    Ikhlas,
    WP

    ReplyDelete
  50. kunjungan hangat.. kunjung balik ya. jangan lupa follownya.. :D

    ReplyDelete
  51. moga Allah merahmati kalian.

    ReplyDelete
  52. salam..

    moga ilmu ini memberikn pahala yg berpnjang kpada anda.

    artikel ini sgt bermakna untuk saya

    ReplyDelete
  53. Assalammualaikum wbt...

    SUBHanallah..... sATU ARTIKEL YANG AMAT BERMAFAAT sekali. Audra dah byk kali membacanya ia seperti penulis ini myatakan bagi mereka2 yang belum berumah tangga.

    Satu penghayatan dalam surah Al waqiah yang amat baik sekali. Ye ingat mati sentiasa kerana ia adalah amat benar dan pasti , namun ingat hati hmmm belum pasti lagi bukan.

    Jika kita mengamalkan SURAH AL WA"QIAH ini dan menghayatinya sedalam2nya amat indah dan kita sebenarnya tidak sepi kerana ALLAH dan Rasululullah saw ada sentiasa dalam hati kita.

    Teruskan berkarya dalam blog anda ini , audra sokong dari belakang. blog ini adalah satu blog yg wajib Audra buka utk membaca artikel2 pendek atau pjg. Sebenarnya pjg atau pendeknya sesebuah artikel tu bergantung dari peyampaiaan dan msg tu yang disampaikan dan para pembaca mgerti dan memhaminya. :)

    But seriusly im like this artikel. Please to all please read and amalkan surah Al Wa'qiah ok. Pesanan utk diri sendiri juga ini.

    Ingat jangan pernah sunyi or sepi dalam hidup anda, kerana kita ada Allah dan teruskan buat Amal ibadahmu yang lain semntara anda berada di muka bumi ini.

    Akhi Syukran atas pengkongsian artikel yang cukup indah bg mereka yg bergelar HAMBA@SINGLE . Sipakan diri kita dgn berhadapan dgn ALLAH Dan RASULULLAH saw nnt.

    Akhir sekali ... AKhi buat lagi artikel yang pjg2 ok heheh.... Sekian Wassalam.

    Akhi teruskan perjunganmu DEMI AGAMA tercinta ..

    dari hamba Allah
    Audra

    ReplyDelete
  54. Nur Haibati11:25 AM

    Alhamdulillah dah baca sampai habis,setiap baris2 artikel ni amat bermanfaat,sungguh menyentuh hati ini kerana ianyanya memberi suntikan kepada pembaca seperti saya,Subhanallah x sepi rasanya membaca artikel ni...mudah-mudahan kita mencapai target termasuk kepada golongan kanan...insyaAllah Allahumma Aamiin ya Rabbal Alamin...Akhi Jazak Allah Khair...

    ReplyDelete
  55. saya rasa steady walaupun masih single wlupun kadang2x brmasalah hati kwn2x post d FB share kebhagiaan mreka..tqvm entry mcmni,baik sangat^_^

    ReplyDelete
  56. Alhamdulillah. article nie sangat membantu2 dan menenangkan jiwa sy yg slalu trasa kesepian.
    terima kasih atas segala perkongsian ilmu. insyaALLAH akan cuba diamalkan (:

    ReplyDelete
  57. Anonymous12:46 AM

    Best entry!!Sy pnh down bcoz of love n aftr that sy amal kn mbaca surah al waqiah n surah2 lain..alhamdulillah hati jd tenang n rs makin dkt dgn Dia..jd semakin positif n yakin ujian Allah pasti bersebab n ade hikmahnye..single doesn't mean u r alone kalau kite ltk kn Allah s.w.t di hati kte..jodoh pasti ada,pabila tiba ms yg sesuai yg tlh Allah aturkan..insyaAllah Amin.. ;)
    Mohon share entry ni saudara rusydee..tq.. ;)

    ReplyDelete
  58. Anonymous10:38 AM

    assalamualaikum,saudara..saya respek dengan tulisan2 saudara.tapi saya harapkan tulisannya biarlah berwarna hitam atau warna2 yang senang dibaca,bukan warna klabu,makin rabun saya kalau slalu dok baca tulisan saudara..=)..tapi alhamdulillah,sakit2 mata pun still boleh baca lagi

    ReplyDelete
  59. cahaya pelangi5:21 PM

    Semoga Allah merahmati akhi mengusahakan n3 yg indah ini.. Hidup masih sendirian dikelilingi artikel2 @ ayat2 indah kebaikan berpasangan buat diri ini merasa kerdil.. Terasa tidak layak utk menggapai wanita solehah lantaran belum bersuami yg menjadi syarat utama utk mudah masuk ke syurga Allah. Terima kasih Allah membuka hati ini bertemu n3 yg boleh membuka minda dalam melalui perjalanan takdir ini.

    ReplyDelete
  60. Alhamdulillah , bertambah ilmu ana :)

    ReplyDelete
  61. Anonymous3:35 PM

    ALhamdulillah...terima kasih atas ilmu ini...ia menjadikan saya lbh berinspirasi lg...ya btl kdg2 saya juga memikirkan tntg pasangan org bercouple tp alhamdulillah sy cepat sedar sbb ALLAH sentiasa jaga dan lindungi diri saya dari dosa yg satu itu...ALHAMDULILLAH....terima kasih...

    ReplyDelete
  62. NurHani2:10 PM

    Alhamdulillah, dakwah di alam maya pun masih boleh beri menfaat pada yang membaca.. Saya pun tak sangka akan baca sampai habis entri ni.. Ada ilmu, menarik dan terkesan atas izin Allah.. semoga Allah berkati kamu.. (:

    ReplyDelete
  63. Ilmu yg sgt brmanfaat I would say.. Tq so much!

    ReplyDelete
  64. assalam..bro ..saya copy entry kamu dari "sebelum kau dan aku bersatu tu..^^ boleh kan?..izinkan okey..shukran

    ReplyDelete
  65. seorg yg pernah kehilangan. mencari2 pengganti dan tangisan terbazir dek merasa kekosongan diri but now ak baru sedar duduk sebenar kesunyian yg aku tanggung. sukar tapi alhamdulilllah DIA pertemukan ak dengan artikel yg berMAKNA ini. Terima kasih ye .. so much

    ReplyDelete
  66. HIDAYAH10:53 AM

    ALHAMDULILLAH...

    Baru je selesai baca surah al-waqiah...Terharu...2 tahun diri ini terasa kekosongan...(@_@) Terase lebih bersemangat untuk meneruskan hidup bujang ni...Mudah2an diri ini dapat dipenuhi dgn amalan untuk menuju ke sana...

    Terima kasih saudara...

    ReplyDelete
  67. artikel terbaik, panjang tapi bermakna setiap satunya..

    ReplyDelete
  68. ain shafiqah

    salam...
    saya nk tnye..mcm mane kite nk mrase berkomunikasi dgn Allah secara bersungguh2x shgga ke lubuk hati ketika solat?? sya teringin untuk merasainya..

    ReplyDelete
  69. thanks.. entry yg membantu.. :)

    ReplyDelete
  70. Syukran atas perkongsisn yg sangatbsangat berharga...sangat2 bermanfaat dan mrngubat hati....sendiri itu HIKMAH bgi orng yg memanfaatkannya...tanda ALLAH bgi peluang tuk kita lebih menperbaiki diri untuk lebih dekat denganNYA....ketika sendiri ini lh ALLAH nk bgi kita peluang mencari KECEMERLANGAN DIRI DUNIA DAN AKHIRAT...syukran aras perkongsian...saya sangat bersyukr diatas nikmat SENDIRI yg ALLAH bagi....semoga ALLAH sentiasa menjga hati kita agar lebih dekat dengsnNYA....amminnn

    ReplyDelete
  71. Assalamualaikum.

    Terima kasih atas entrynya. Masih mencari cahaya yang pasti. Bagi mengukuhkan diri ini. Masih juga ada kekurangan diri. Dan masih juga mencari individu yang dapat mengajar mengaji dengan sempurna dan paham isi dalamnya. Bila diingat diri masih kurang berkaitan Al-Quran hati jadi sebak. Moga Allah mempertemukan dengan seseorang itu yang boleh mengajar supaya kasih sayang saya kepada Allah menjadi lebih lengkap. Terima kasih bro. Pastinya anda mendapat ganjaran yang sempurna bila bertemu Allah kelak kerana ilmu yang dikongsi menjadi peneman di alam sana kelak. Wassalam bro.

    ReplyDelete
  72. Anonymous9:23 PM

    terbaik dari ladang!!!

    ReplyDelete
  73. Anonymous11:35 PM

    sy mintak izin print artikel ni;)

    ReplyDelete
  74. terima kasih kerana sudi berkongsikan 5 tips gaya hidup surah al-waqiah :)

    Habib Ali al-Jufri berkata:

    "Ini hakikatnya. Samada kamu ingat ataupun terlupa, kamu akan mati..kamu akan mati..Selepas kamu meninggal dan disemadikan, kamu akan dihakimi. Kamu akan bangkit berdiri untuk dihakimi oleh Yang Maha Menghakimi, Allah Azza Wajalla. Dia (Allah) akan mengimbas kembali, mengingatkan kembali, menyoal kembali setiap hari yang kamu pernah lalui, setiap jam, tiap detik, tiap waktu. Dia akan menyoal kamu, Dia akan menghakimi kamu! Apabila kamu dah ingat semula apa yang kamu lakukan dulu, maka di sinilah (neraca) yang akan menentukan arah kamu ketika meniti di Sirat nanti. Samada ke Syurga, atau jatuh ke dalam api Neraka. Inilah yang patut kita renungkan dan perhatikan sekarang. Bila kamu dah faham tentang ini (mati dan hari kebangkitan) dan percaya ianya pasti akan berlaku, hati akan mulai tersedar kembali dan mahu patut taat kepada Allah semula. Rasa untuk mentaati Allah inilah yang kita mahukan, ia tercetus dari gerun dan takut. ( Gerun pada azab Allah, takut pada Allah )."
    Kata ulama, "Dunia ini ibarat dua siang, hari ini dunia, esok akhirat."

    waa :( :( :( terima kasih atas peringatn :(


    moga kita semua amalkan gaya hidup surah al-waqiah

    moga kita menjadi hamba Allah yang taat pada perintahYa, Allah diutamakan Rasulullah Didahulukan lebih berbanding yang lain..

    barakallah =)

    ReplyDelete
  75. Alhamdulillah,blog ini memang kena dgn diri saya yg selalu rasa keseorangan.walaupun tak mampu nk habiskn pembacaan saya rasa tersentuh kerana byk sgt yg perlu diperbaiki dlm hidup saya kerana,hidup ini sememtara.harap lepas ni dpt hasilkn blog mengenai hidup di perantaun atau persediaan sebelum hidup di perantaun.terima kasih.

    ReplyDelete
  76. Anonymous9:35 AM

    Subhanllah, alhamdulillah input yang sgt berguna untuk mencari reda Allah SWT.
    Syukran ya akhi. Aameen.

    ReplyDelete
  77. Anonymous3:32 PM

    entry yang sangat sangat sangat best! syukran! :D

    ReplyDelete
  78. AllahuRabbi.terima kasih sekurang2nya penulisan anda ini buat sy malu dengan diri sendri,malu dengan Allah. memikirkan soal jodoh tp terlupa cinta padaNya. moga hati kita diberi iman dan cahaya rabbaniNya utk sentiasa merebut peluang mencari keredhaanNya..

    ReplyDelete
  79. Anonymous8:01 PM

    Terima kasih.
    #Seorang Aku

    ReplyDelete
  80. Anonymous2:23 PM

    ingatlah Allah telah tentukan jodoh masing2. berusalah dan berdoa kerana Allah akan hantarkan "dia" apabila kita sudah bersedia. TERIMA KASIH SAHABAT!

    ReplyDelete
  81. MasyaAllah...Subhanallah....Sungguh hebatnya kupasan Al-Waqiah sebagai gaya hidup putera-puteri Islam yg masih bujang...Tajuknya saja sudah stylo kali...Subhanallah.... Ya Akhi Muhammad Rusydi...teruskan perjuanganmu...utk menghindar walau sebesar zarah keburukan, tidak ada daya dan upaya melaiankan dgn pertolongan Allah...bahkan setiap zarah kebaikan pun datang dgn pertolongan Allah juga...Allahu rabbi.... Barakallahu fik ya akhi....sungguh terharu membacanya post akhi di blog ini pertama kalinya....terus teringat setiap lantunan ayat2Nya dlm surah Al-Waqiah....(T_T) utk apalah bersedih krn masih lajang/bujang...sedangkan di sisi Allah, tinta(ttg takdir kita) telah kering di luh mahfuz berpuluh ribu tahun sblm kita diciptakan ke dunia.....Akhi ,jgn down terus dgn semua tohmahan& ujian2Nya utk mu sbg Rusydi art ya....in sya Allah... sungguh beruntung orang yg dapat baca post enta ini...sungguh besar ertinya petunjuk Allah dlm hidup kita sehari2....wajib cinta kita pd Allah & rasulNya lebih besar dari segala yg ada dlm hidup kita ini..krn ya pasti kita akan mati...jodoh di dunia ini pun belum tentu bertahan juga walaupun ada ikatan...tapi janji Allah itu pasti terjadi..itulah hari kematian kita..hari dipertanyakan segala perbuatan utk diadili di hadapan penilaianNya....Allahurabbi....jazakallahu khairan kathira.

    ReplyDelete
  82. Terbaik! Semoag usaha murni dapat diteruskan dan ziarah blog saya http://chivalry-tranquillity.blogspot.com/2012/12/solat-tahajud.html

    ReplyDelete
  83. Assalamualaikum =)

    1st Isi yang baik O.o
    2nd kenapa kaki doodlez tu besar ??
    3rd Panjang, & penuh makna ~

    ReplyDelete
  84. Assalamualaikum,
    Alhamdulillah kerana ditakdirkan membaca blog dan khususnya entri ini.

    ReplyDelete
  85. Assalaamu'alaikum...
    Artikel yang cantik dan bermanfaat. Hope dapat baca artikel yang baru lagi dari abang rusydi. Salam min syabab indonesiy ila syabab musafir kasih. :)

    Note : Harap suatu saat dapat jumpa langsung dengan antum Akhy...

    ReplyDelete
  86. Terima kasih akhi kerana telah menyedarkan diri yang hina ini :')

    ReplyDelete
  87. Assalamualaikum , syukran jazilan .

    ReplyDelete
  88. single?
    takpe2.sabar.
    dah tak lame lagi nak jumpa Rasullullah s.a.w :)

    ReplyDelete
  89. Assalamualaikum. Pada mulanya saya sangat seronok membaca entri saudara ini. Tetapi saya jadi terkesima pada ayat saudara iaitu "taatlah pada al-quran dan hadis". Apa yang saya tahu, zaman Rasulullah juga tidak mahu al-quran dijilidkan serta mengeluarkan hadis. Sebab Rasulullah sendiri bimbang akan ada hadis palsu selepas pemergiannya. Jadi, jika mahu merujuk pada hadis, mestilah hadis itu bersandarkan pada al-Quran. Dan Allah juga tidak pernah mengeluarkan perintah dalam Al-Quran supaya merujuk kepada Hadis tetapi Allah menyuruh kita kembali kepada Al-Quran dan Sunnah Allah (SunnahNYA). Iaitu wasiat terakhir Rasullullah dalam khutbah terakhir baginda. Maaf jika saudara berkecil hati. Ini lah yang sebenarnya kita kena perbetulkan. Kefahaman kita yang sebenarnya perlu jelas. Sekadar berkongsi ilmu pengetahuan yang tidak seberapa ini. Terima kasih.

    ReplyDelete
  90. lyn13812:08 AM

    Subhanallah. Sgt menyentuh hati.
    Seolah2 Allah sdang mnegur hati yg sdg gelisah skg ni. :')

    ReplyDelete
  91. Though it's a long writing but worth it the time I traded off to read it. I have questions that I would love to have an intellectual discussion with u. Can I just email u instead? No worries nothing flirtious just something that I need a second thought with. Jazakallah fil khair.

    ReplyDelete
  92. Terima kasih. Semoga Allah merahmati anda.

    ReplyDelete
  93. Anonymous1:34 AM

    good, good! terbaik punya! nak copy ths entry and nak bagi pd org2 yg terpilih, harap jgn marah nak copy ye. jarang jumpa tazkirah cenggini. teruskan berdakwah! c:

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...