Blog Selamat Tinggal

لا اله الا الله ، محمد رسول الله

Lafaz tauhid dan lafaz selamat tinggal terbaik.

Kita selalu fikir masa depan, tapi kita lupa akan 'hari esok'. "..dan hendaklah setiap diri memperhatikan apa sahaja yg telah dilakukan utk hari esok (akhirat).." - [al-Hasyr 59:18-19]

07 November 2005

44 Dia Tidak Cantik, Tetapi Menenangkan.

 selepas (klik utk besarkan gambar)
sebelum

Aku percaya kita semua bukan mencari pasangan yang sempurna, tetapi sekurang-kurangnya menenangkan jiwa dan menyejukkan hati kita. Betul tak?

Aku pun begitu juga. Aku tak mahu yang terlalu cantik kerana tak sepadan ngn aku. Juga tanak terlalu bijak kerana Aku jadi rendah diri pula. Yang sederhana la kot. At least, dia jujur dan tidak suka menipu. Apatah lagi menipu sesuatu yang aku sudah tahu akan kebenarannya. Juga aku tidak suka yang mempermainkan hati, yang terlebih-lebih dalam segala hal dan terlalu nak jadikan Aku milik penuh dia (perasan la haku). Tak lupa juga yang jenis suka salah menyalahkan dan mengungkit-ungkit jasa dan cerita lama. Itu semua Aku tak suka.Bagi Aku la, yang lepas tu biarlah lepas. Yang penting, aku nak berubah.

Aku dapati ramai yang kahwin setelah hatinya merasa tenang dgn pasangan dia tu. Kadang-kadang kita pun hairan, macam mana orang yang cantik suka pada orang yang sangatlah tak hensem? Malah ada pula yang normal bernikah dengan yang tidak normal fizikalnya. Itulah Aku kata, mereka bertemu ketenangan pada pasangan masing-masing. Bila tengok dia, fuh sejuknya hati, rasa tenang rasa damai. Orang lain tengok tak rasa macam tu pun. Bila dah rasa tenang, barulah fikiran dan tindakan lebih tulus, lebih cermat. Rumahtangga pun harmoni, suami isteri bahagia, anak-anak ceria. Suasana ataupun arab sebut bi`ah yang beginilah sesuai untuk mendidik keluarga dan anak-anak ke jalan yang diredhai Sang Ilahi. Tapi percaya satu benda yang Aku tak nafikan, ketenangan itu boleh dirasai dari orang yang soleh dan solehah. Aura dia lagi kuat dari tenangnya orang biasa-biasa. Huhu.

Jadi, sama-samalah kita amalkan doa seperti dalam al-Quran al-Karim syorkan:

"Dan juga mereka (yang diredhai Allah itu ialah orang-orang) yang berdoa dengan berkata: Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: Perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertakwa. " [Al-Furqan(25):74]
 Wassalam.

44 comments:

  1. Assalamualaikum,

    Cantik lukisan Rsyde..dan post-post sangat menarik...akak ni tak lah pandai tapi sekadar menyatakan apa isi hati dlam blog yg ceria...tak tau nak tulis coment kat mana jadi click tang komen je lah ye..

    ReplyDelete
  2. @Shikin

    terima kasih:)
    saya target nak buat post yg menginsafkan, tapi masih tak berhasil. jadi sekadar letak dulu mana2 karya. apapun terima kasih kerana sudi lawati blog yg biasa saje ini. :)

    ReplyDelete
  3. ziarah~_~"
    nice grafik...
    ade mksud tersndri~~

    ReplyDelete
  4. @~kueh~

    Maknanya, isteri solehah memang menenangkan.

    ReplyDelete
  5. Assalamu'alaikum...~ziarah~ very nice blog.... :-)

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum..saya suka entri nih. Nice !!! Lelaki yang baik hanya untuk perempuan yang baik.

    Good Job (n____n)

    ReplyDelete
  7. waaaa,cute lah lukisan..meh ajar ckit..btol tue dia x cntik tp menenang kn:)

    ReplyDelete
  8. penulisan yg sampai ke jiwa..

    ReplyDelete
  9. salam :)

    used some of ur pics in my blog :)
    tp sy akan kreditkan kblog nih . mohon share yeq :D

    ReplyDelete
  10. sesungguhnya kita selalu mahu yg terbaik buat diri kita,tapi kita lupa,,adakah kita cuba untuk jadi yg terbaik buat diri kita..pe2 pun..suka dengan entry ini,,nice..salam ukhwah,,ana pun bks pljr mmpm..

    ReplyDelete
  11. Anonymous4:04 PM

    simple but meaningful~

    ReplyDelete
  12. bukan kesempurnaan yg sy cari,ckuplah yg mampu mebawa sy dekat denganNya..kerna sy masih punya kekurangan

    ReplyDelete
  13. Anonymous12:49 AM

    syukur dpertemukan dgn blog yg penuh pengisian ilmu...syukur ya rabb...alhamdulillah...

    ReplyDelete
  14. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  15. Assalamualaikum...

    kita tidak sempurna, kita hanya mampu berdoa supaya diberikan jodoh yang terbaik olehnya....kadang-kadang kita tertanya-tanya, siapalah jodoh kita, mcm mana dia, solehkah, baikkah, hensemkah?? mcm-mcm persoalan kita fikirkan...tidak perlu sebenarnya, kerana " menjadi itu lebih baik dari mencari"...

    banyakkan berdoa padanya....=)

    ReplyDelete
  16. @nurdin awan:

    Aturan Allah sahajalah yang PALING CANTIK :)

    ReplyDelete
  17. takde sape sempurna didunia ni...sekalipun Allah jadikan seseorang itu cantik,pasti ade kekurangnnya jugak...takde apa yang kekal di dunia ini...sekalipun seseorang itu dijadikan Allah sebagai org yg cantik maka kecantikan itu akan hilang jugak akhirnya...kecantikan abadi bukan terletak pada wajah..tapi pada hati..cukuplah sekadar sedap mata memandang :) dee,nnti follow blog sy ye..sy baru nk try2 gne blog..masih xreti sangat..nnti blh tunjuk ajar :)

    ReplyDelete
  18. mohon share....menenangkan kata2..Assalam.

    ReplyDelete
  19. salam incik rusydee.. izin share di blog eyh..^^ tq2..

    ReplyDelete
  20. lukisan memang mantap

    ReplyDelete
  21. subhanallah...memang cantik lukisan ni. sy ske smua lukisan2 kat blog ni.. apa yg nak disampaikan pun masuk terus ke kalbu..huhu.. saya mahu jadi seprti itu! tidak cantik tapi menenangkan juga menyenangkan.. InsyaAllah..!

    ReplyDelete
  22. tiada apa yg boleh diucapkan melainkan "semoga Allah merahmatimu".. teruskan usaha menggapai cinta yang hakiki =)

    ReplyDelete
  23. Anonymous12:09 AM

    terbaik

    ReplyDelete
  24. Anonymous10:00 PM

    "Apatah lagi menipu sesuatu yang aku sudah tahu akan kebenarannya. Juga aku tidak suka yang mempermainkan hati, yang terlebih-lebih dalam segala hal dan terlalu nak jadikan Aku milik penuh dia (perasan la haku). Tak lupa juga yang jenis suka salah menyalahkan dan mengungkit-ungkit jasa dan cerita lama. Itu semua Aku tak suka.Bagi Aku la, yang lepas tu biarlah lepas. Yang penting, aku nak berubah."

    ni petikan kata2 dr pemilik blog...
    tp, mcmana dgn keadaan klu sorg pmpuan menuntut hak dan maruah dia yg telah diambil oleh lelaki tu?...

    ReplyDelete
  25. nice...first time jumpa blog cmnieee....tergoda rasa

    ReplyDelete
  26. salam...indahnye post kt atas nie...mungkin ramai yg beranggapan jodoh yg kite nak semestinye 'tip-top'...tpi bg sy, sy stuju sgt dgn saudara...kalau boley jodoh tue yg sesuai dgn kite...yg mampu menerima diri ini seadanya dan memberi kebahagiaan insyaAllah=)

    ReplyDelete
  27. salam...
    amat bermakna...
    thank you :)

    ReplyDelete
  28. Anonymous3:41 AM

    salam..karya mmg bagus,menyentuh hati n menarik..klu bleh banyakkan karya yg mengagungkan Allah n rasulullah...insyaAllah

    ReplyDelete
  29. love the art but maybe pernah kecewa kot..ayatnya semuanya ttg kekecewaan.

    ReplyDelete
  30. Anonymous11:42 PM

    like your blog !!!!! keep it Up UP!

    ReplyDelete
  31. hey kawan....apa yg kamuu gune tuk warna lukisan tu....ajar la saya....

    ReplyDelete
  32. Cantik blog sedara nie.. Macam mana sedara buat yer? Share plzz..

    ReplyDelete
  33. assalamualaikum.. ana nak minta pic2 nta.. bolehkan.. syukran...

    ReplyDelete
  34. alhamdulillah....
    sesungguhnya...untunglah pda mereka yg berpesan2 kepada kebenaran....dan kesabaran...amin

    ReplyDelete
  35. hanya mampu tersenyum bila membaca bait2 kata2 yg d tulis..
    syukran for making me smile..:)

    ReplyDelete
  36. syukran atas artikel2 yg nta 2lis,,,

    ReplyDelete
  37. Pengisian blog yg menarik. Siap ade terjemahan Al-quran lg, terima kasih. Sy percaya ade sbb kenape sy tertarik follow blog nie, moge ilmu awk dpt sy manfaat dan kongsi bersama.

    ReplyDelete
  38. Sza Ammar8:11 PM

    1st time ziarah..coretanmu menusuk kalbu..sangat menarik untuk dikongsi bersama :)

    ReplyDelete
  39. Alhamdulillah , entry2 yang baik dan ada pemaknaan yang berhasil sampai ke hati individu . kalau boleh lebihkan tentang Allah dan rasul .

    ReplyDelete
  40. Anonymous12:03 PM

    Syukur Alhamdulilah dipertemukan dengan blog saudara

    ReplyDelete
  41. Anonymous10:54 PM

    Alhamdulilah.. moga2 tuan dijodohkan dgn seorg mampu memberi ketenangan pd tuan.. dan tuan jk dpt mendidiknya ke jln yg diredhai & diberkati Allah.. :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...