Blog Selamat Tinggal

01 December 2011

15 Ibtisam - Senyuman

klik tuk besarkan

Saya updatekan blog ni dalam keadaan tergesa-gesa. Mesej ringkas sangat-sangat. Yakni, golongan nisa, mar'ah, muslimah, wanita, perempuan kita mmg maklum Allah anugerahkan mereka dengan anugerah paling tidak ternilai iaitu senyuman yang menawan. Tidak sama dengan senyuman golongan lelaki. Senyuman lelaki mungkin manis, tapi tidak sesweet golongan wanita.

Tapi, bersama-sama dengan senyuman wanita ni ada sedikit bahaya pada golongan kontrasnya. Iaitu boleh mengganggu gugat mata si lelaki justeru terus ke dasar hatinya. Yang akhirnya menyebabkan penyakit-penyakit hati dalam diri lelaki. Penyakit hati banyak kali disebut dalam al-Quran, berbelas-belas kali atau berpuluh yang bersangkutan dengan hati. Di sini saya sertakan cebisannya:

Fuh, bahaya benar kan penyakit-penyakit hati ni kerana terus mampu menggugat bukan sahaja setakat hati dan rohani, malah agama Islam itu sendiri boleh digoncangnya. Hanya kerana mata dan hati.

Jadi, apa mesejnya di sini?

Ya, jagalah mata. Jagalah hati. Senyum boleh, tapi bukan pada semua lelaki ajnabi yang tidak dikenali. Barulah mahal senyuman tu. Senyum adalah sedekah. Senyum juga boleh jadi sebaliknya jika dituju pada yang salah. Tuju pula tu berlebih-lebihan di samping jelingan mata lak dan body language. Haih.

6 Muharram 1433 H,
Rusydee Artz,
Selamat Tinggal,
Wassalam.

15 comments:

  1. Kalau ada photographer syabab ambik gambar nisaa, nak senyum camne ye? Hehe. Sometimes when it comes to camera, ada nisaa yg memang tersenyum manis.

    ReplyDelete
  2. Mungkin perkara ini perlu juga diberitahu kepada semua wanita bahawa, senyuman mereka sememangnya menawan. Berpotensi besar juga untuk menggugugat iman si 'Putera Agama'. Allah..

    Halakan sahaja senyuman itu kepada yang berhak :)

    ReplyDelete
  3. hihi . muka sy sentiasa in moody condition kalau dpan lelaki .. smpai ramai yg ckp sy ne Sombong .. biarlah .. di mata dorang , tapi di mata Allah ?
    tapi , kalau sy dgn kawan2 sekaum (HAWA) .. senyuman sya memang tak lekang dri bibir ..

    ReplyDelete
  4. Senyum berpada-pada sudah..Takkan lah kita nak masam muka sepanjang hari..kang orang cakap kita nih sombong semacam..dibuatnya orang benci kita plak..macam mana plak tu ek?? =.=" pening..

    ReplyDelete
  5. Anonymous3:55 PM

    terima kasih mengingatkan :)

    ReplyDelete
  6. atiqa3:38 PM

    em...depan lelaki ajnabi yg tak dikenali je ker kena jaga senyuman tu? depan lelaki ajnabi yang dikenali, camne pulak??

    ReplyDelete
  7. @Z :):

    niat senyuman tu kat kamera boleh kot :P

    ReplyDelete
  8. @atiqa:

    strangers tu yg tak dikenali. yang dah kenal insyaAllah takpe. tapi tu pun kena berpada2 gak. takot2 yg dah kenal tu suami orang..berkenan lak kat kite.

    ReplyDelete
  9. terima kasih atas peringatan.. sangat informatif.. lepas ni biar lah orang kata kita sombong.. janji x menyakiti.. :)

    ReplyDelete
  10. Salam, boleh x ana nak ltak gambar yg dkt ats 2 di blog ana? harap dipertimbangkan. terima kasih

    ReplyDelete
  11. nasihat yg amat bermakna buat muslimah2 di luar sana.. Insya Allah ..

    ReplyDelete
  12. mohon share gmbar2 kat dalam blog ne..

    ReplyDelete
  13. Tapi, banyak orang dah tayang senyum merata-rata sekarang. Hmm..

    ReplyDelete
  14. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...